Zulu er lidt for smal

MediaWatch

Zulu blev lanceret 15. oktober sidste år og kan nu modtages af 61 procent af husstandene. Formålet med søsterkanalen var at fastholde TV 2-systemets samlede andel blandt de attraktive yngre seere, og det er lykkedes, siger salgs- og marketingdirektør Flemming Rasmussen fra TV 2 til Politiken Media.

Mediabureauet Initiative Universal siger, at man i dag sælger Zulu-kanalen til annoncørerne på kvalitative argumenter - ikke reel reklameeffekt. Hvis kanalens markedsandel skal øges i den svære konkurrencesituation, kræver det et større slagnummer, der rammer bredere end de lidt elitære ungdomsprogrammer.

Medieforskeren Frands Mortensen påpeger, at Zulus snævre programmer kun henvender til den veludannede del af ungdommen Zulus redaktør Palle Strøm definerer selv den typiske seer som en, der køber lidt mere luksuspræget produkter og sætter pris på livskvalitet og humor. Hos mediabureauet OMD siger direktør Johan Boserup dog, at Zulu ikke må gå på kompromis med den nuværende programlinie. Markedspotentialet for kanalen er til stede, mener han.

Den beskedne seerandel og annoncørernes tilbageholdenhed giver Zulu en anslået reklameindtægt på 25 millioner og et underskud på omkring 75 millioner, hvis man vælger at opgøre Zulus økonomi separat fra moderkanalen. Det bekymrer ikke TV 2-ledelsen, som havde budgetteret med underskud. Men ledelsen ser gerne, at Zulus kommercielle andel vokser til 5-8 procent i løbet af to til tre år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også