En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
16.04.2001kl. 12.15

Zulu er lidt for smal

MediaWatch

Zulu blev lanceret 15. oktober sidste år og kan nu modtages af 61 procent af husstandene. Formålet med søsterkanalen var at fastholde TV 2-systemets samlede andel blandt de attraktive yngre seere, og det er lykkedes, siger salgs- og marketingdirektør Flemming Rasmussen fra TV 2 til Politiken Media.

Mediabureauet Initiative Universal siger, at man i dag sælger Zulu-kanalen til annoncørerne på kvalitative argumenter - ikke reel reklameeffekt. Hvis kanalens markedsandel skal øges i den svære konkurrencesituation, kræver det et større slagnummer, der rammer bredere end de lidt elitære ungdomsprogrammer.

Medieforskeren Frands Mortensen påpeger, at Zulus snævre programmer kun henvender til den veludannede del af ungdommen Zulus redaktør Palle Strøm definerer selv den typiske seer som en, der køber lidt mere luksuspræget produkter og sætter pris på livskvalitet og humor. Hos mediabureauet OMD siger direktør Johan Boserup dog, at Zulu ikke må gå på kompromis med den nuværende programlinie. Markedspotentialet for kanalen er til stede, mener han.

Den beskedne seerandel og annoncørernes tilbageholdenhed giver Zulu en anslået reklameindtægt på 25 millioner og et underskud på omkring 75 millioner, hvis man vælger at opgøre Zulus økonomi separat fra moderkanalen. Det bekymrer ikke TV 2-ledelsen, som havde budgetteret med underskud. Men ledelsen ser gerne, at Zulus kommercielle andel vokser til 5-8 procent i løbet af to til tre år.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.
  • Fald i abonnenter udløser behov for besparelser på Kristeligt Dagblad
  • Kristeligt Dagblad skal finde besparelser for fem millioner

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Foto: Screenshot
Politik

Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed

For abonnenter

Seneste nyt

  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 16.28
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 16.09
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 15.30
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 14.39
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 14.15
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 13.25
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 13.19
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 12.25
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 12.01
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 11.20
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 10.44
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 10.05
  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • People and Operations Partner

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge