MediaWatch

Pladeindustrien afviser Napster

Til gengæld skulle Napster have tilladelse til at fortsætte sine aktiviteter med at distribuere musik over nettet. Tilbudet blev onsdag afvist af RIAA (Recording Industry Assosiation of America)

Kilder i pladeindustrien forklarer afslaget med, at det vil skabe både legale og finansielle problemer for industrien, der siden 1999 har udkæmpet mange retssager for at få Napster lukket. Desuden er der også en del skepsis om hvorvidt, det som lovet, bliver muligt inden sommer, at få udviklet et sikkert system til distribueringen af musikken, skriver Reuters.

Det sidste argument for afvisningen er, at man ikke mener, at der er fornuftigt forhold mellem tilbudet og den reelle vare. Musikindustrien omsætter hvert år CD'er for cirka 40 milliarder dollar, og sat i forhold hertil er det ikke tilfredsstillende at modtage 200 millioner dollar for kundernes fulde adgang til den ophavsretligt beskyttede musik.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs