Big Brother og Baren kan tabe

MediaWatch

Først fra begyndelsen og midten af marts vil de fleste af programsatsningerne på alle otte TV-kanaler være i luften, og på det tidspunkt er konkurrencesitiationen en helt anden end i dag, mener mediabureauet CIA Mediacentralen.

I øjeblikket er TV2 presset i de unge målgrupper af de to aktuelle reality TV formater, der sendes på TV3 og TvDanmark2. Bureauet mener, at TV 2 vender tilbage med en stærk onsdag med Roomservice, Ally og Venner, en familieorienteret fredag og en tirsdag, som i kraft af et nyt lead-in klokken 20 vil rette sig op.

Når Rejseholdet vender tilbage på DR 1 om søndagen, bliver konkurrencen mærkbart hårdere på ugens største TV-dag, ligesom TV3 og TvDanmark sætter nye programmer på planen. I det lys er det svært at forudsige, hvor loyale seerne af Big Brother og Baren er, siger TV-director Flemming Jensen, CIA Mediacentralen til TV 2 Nyt.

Flemming Jensen vurderer, at Baren klokken 19.30 vil blive relativt mindst påvirket af den stærkere konkurrence. Derimod kan konkurrencen i højere grad påvirke Big Brother klokken 20.00, idet mange nye programsatsninger sendes netop klokken 20.00.

- Vi ved ikke, om de mange udsendelser vil udløse en træthedseffekt eller en optrapning i seningen af reality-TV. Jeg tror, det vil være muligt for de øvrige TV-stationer at bryde nogle seervaner hos de 15-30-årige, som har set Big Brother mange dage om ugen. Med flere alternative tilbud vil de have lettere ved at springe nogle dage over, siger Flemming Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også