Big Brother og Baren kan tabe
Først fra begyndelsen og midten af marts vil de fleste af programsatsningerne på alle otte TV-kanaler være i luften, og på det tidspunkt er konkurrencesitiationen en helt anden end i dag, mener mediabureauet CIA Mediacentralen.
I øjeblikket er TV2 presset i de unge målgrupper af de to aktuelle reality TV formater, der sendes på TV3 og TvDanmark2. Bureauet mener, at TV 2 vender tilbage med en stærk onsdag med Roomservice, Ally og Venner, en familieorienteret fredag og en tirsdag, som i kraft af et nyt lead-in klokken 20 vil rette sig op.
Når Rejseholdet vender tilbage på DR 1 om søndagen, bliver konkurrencen mærkbart hårdere på ugens største TV-dag, ligesom TV3 og TvDanmark sætter nye programmer på planen. I det lys er det svært at forudsige, hvor loyale seerne af Big Brother og Baren er, siger TV-director Flemming Jensen, CIA Mediacentralen til TV 2 Nyt.
Flemming Jensen vurderer, at Baren klokken 19.30 vil blive relativt mindst påvirket af den stærkere konkurrence. Derimod kan konkurrencen i højere grad påvirke Big Brother klokken 20.00, idet mange nye programsatsninger sendes netop klokken 20.00.
- Vi ved ikke, om de mange udsendelser vil udløse en træthedseffekt eller en optrapning i seningen af reality-TV. Jeg tror, det vil være muligt for de øvrige TV-stationer at bryde nogle seervaner hos de 15-30-årige, som har set Big Brother mange dage om ugen. Med flere alternative tilbud vil de have lettere ved at springe nogle dage over, siger Flemming Jensen.