En del af Watch Medier

MediaWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
08.02.2001kl. 03.44

Målrettet reklame på Internettet

MediaWatch

Mediabureauerne er i dag nødsaget til i højere grad at planlægge ud fra overordnede kvalitative overvejelser og erfaringer end ud fra kvantitative. Dette skyldes til dels, at medierne endnu ikke kan eller er villige til at identificere deres brugere på personlige og adfærdsmæssige oplysninger, og derfor udvælges placeringerne efter kriterier såsom tidligere erfaringer, trafik, målgrupper og konvertionsrater. Den optimale kampagne er at eksponere budskabet udelukkende for brugere, som befinder sig i den definerede målgruppe, hvor man forud for kampagnen kan sætte et konkret tal på, hvor mange i målgruppen, der eksponeres for budskabet.

Et eksempel på et kvantitativt planlægningsværktøj er Nielsen//Netratings fra Nielsen eRatings.com. Systemet er bredt accepteret og er et godt supplement til den kvalitative mediaplanlægning. Nielsen//Netratings giver mulighed for at identificere de kommercielle websites, hvor målgruppen er bedst repræsenteret på Internettet. Der findes dog en række muligheder, som gør medierne i stand til selv at identificere deres brugere og derved øge muligheden for effektiv og målrettet reklame.

Det er i dag teknisk muligt at indsamle data på Internettet og udnytte den værdifulde information, der ligger bag de store datamængder. Gennem anvendelsen af sådanne metoder er de kommercielle websites i stand til at segmentere og individualisere informationer om de enkelte brugere. Informationer kan overordnet set indsamles på to forskellige måder. Den ene måde er, at brugerne selv afgiver informationer om alder og præferencer (forespurgt registrering). Dette kan eksempelvis foregå ved, at brugeren udfylder en formular på registreringstidspunktet, f.eks. når man opretter en e-mailkonto, eller løbende besvarer spørgsmål under besøget på websitet. Den anden måde er, at informationerne indsamles via brugerens adfærd på sitet, som opsamles i de såkaldte logfiler (adfærdsmæssig registrering).

Forespurgt registrering

Et eksempel på en virksomhed som udnytter værdien af brugernes personoplysninger er Daisy Net, som tilbyder gratis Internetadgang mod, at brugerne opgiver deres personlige oplysninger. Daisy Net får så lov til at anvende oplysningerne i andre markedsføringsmæssige sammenhænge. Et andet eksempel er Yahoos Permission Marketing, hvor brugerne til gengæld for afgivelse af personoplysninger, får mulighed for at oprette en e-mailkonto. Når brugerne har registreret sig, er det muligt at identificere disse brugere, når de bevæger sig rundt i hele Yahoo universet og ikke kun når de anvender deres mail-konto. På denne måde kan Yahoo tilbyde demografisk segmenterede kampagner (Yahoo Delivers). I Danmark er der et par virksomheder, der lever af at tilbyde denne slags målrettede kampagner, og som registrerer flere detaljerede oplysninger om brugerne. Eksempler er Fairgain, NoSPAMemail samt Jatak. Brugerne tilmelder sig og registrerer sig på en række forskellige demografiske og adfærdsmæssige oplysninger mod at få tilsendt tilbud, som matcher deres interesser.

Sidstnævnte udbydere gør det muligt for annoncørerne at segmentere budskaber til forskellige målgrupper såsom mænd og kvinder, unge og ældre samt eksempelvis brille- og forsikringsinteresserede. Dette bør der også være flere muligheder for på Internettet. Mange portaler ligger inde med store mængder værdifuld information om deres brugere gennem personalisering, som dog endnu ikke anvendes optimalt i kommerciel henseende. Personalisering betyder, at brugerne kan opbygge sin egen side med de informationer fra portalen, som de finder relevante. Baseret på viden omkring hvordan de enkelte brugere har opbygget deres personlige sites, kan annoncørerne målrette budskaber såsom nyheder til de brugere, som har givet nyhederne en høj prioritering på sitet. Der kan yderligere ske en segmentering til disse brugere i form af differentierede budskaber til eksempelvis kvinder og mænd, hvor mænd eksempelvis eksponeres for sportsnyheder, mens kvinder eksponeres for nyheder indenfor tøj og mode.

Adfærdsmæssig registrering

Et kommercielt website kan også identificere brugerne ved at observere brugernes adfærd på sitet. Gennem registreringen af brugernes færden på websitet kan man for eksempel finde frem til hvor på websitet, der er størst sandsynlighed for, at brugerne kan påvirkes til et køb. Det giver også mulighed for at eksponere brugeren for flere forskellige budskaber alt afhængig, hvor på sitet brugeren befinder sig, det vil sige i forhold til brugerens beslutningsproces.

Brugerne på eksempelvis et bilsite har forskellige adfærdsmønstre og behov. Nogle brugere søger generel information, nogle søger efter en specifik bilmodel. Hvis bilsitet benytter de adfærdsmæssige oplysninger, kan sitet identificere den potentielle bilkøber og eksponere denne bruger for et konkret tilbud. Brugeren vil på denne måde opleve en større grad af relevans og i øget omfang klikke på banneret, da det eksponeres for brugeren på det tidspunkt, hvor brugeren har købsintentioner. Informationerne om adfærden kan også benyttes til at identificere bilkøbere, som er interesserede i biler i forskellige prisklasser. Disse identificeres igen gennem deres adfærd, hvor brugeren som er interesseret i en dyr bil eksponeres for et banner med et tilbud på en dyr bil.

Fremtiden

Hvad enten man vælger den ene løsning eller den anden løsning, vil der være mange aspekter, der skal afklares først. Dette kan omfatte, hvorvidt man skal benytte den ene registreringsmulighed frem for den anden eller benytte en kombination. Det er også vigtigt at afklare, hvordan brugernes oplysninger skal bearbejdes og håndteres samt i hvilken grad, brugerne skal belønnes for at afgive personoplysninger. Der er en række fordele og ulemper ved hver løsning. Det er dog OMDs holdning, at brugeren skal belastes så lidt som muligt på Internettet, hvilket derfor taler for en løsning, som baseres på registrering af brugernes adfærd på sitet. Brugeren vil yderligere opleve en større tilfredshed, når der uventet dukker relevante tilbud op eller sitet husker, hvad brugeren indtastede ved sidste besøg. Det kræver dog, at medierne indser vigtigheden af disse registreringer og er villige til at afholde investeringen.

Udviklingen er allerede ved at tage godt fat i det danske marked i forbindelse med tilstedeværelsen af Permission E-mail databaser samt det øgede fokus på Relationsmarkedsføring i medierne og muligheden for at personalisere de enkelte sites. Inden længe vil der dukke flere af sådanne intelligente løsninger op, som vil udfordre dem, som ikke tænker på brugerne som enkeltindivider. Markedet vil derved blive mere intelligent, hvilket vil betyde, at annoncørerne i fremtiden vil kunne opnå en ekstrem målrettet reklameeffekt, som i væsentlig omfang kan optimere effekten i forhold til reklamebudgettet.

Lene Jensen, Net Planner

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Photo: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Ali Abbasis thriller vandt stort ved lørdag aften ved Robert Prisen. | Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Medienyt

Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen

Phil McGraw fik i 2020 en stjerne på Hollywood Walk of Fame i Los Angeles. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix
TV

Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Seneste nyt

  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 5. feb.
  • Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen – 5. feb.
  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 4. feb.
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 4. feb.
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 4. feb.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • SoMe Manager

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • People Manager for Upright Music

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • SoMe Manager

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • People Manager for Upright Music

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge