MediaWatch

TV-året der gik

Med introduktionen af de to nye kommercielle kanaler, TV 2 Zulu og TvDanmark 1, var det hensigten at skærpe kampen om de kommercielt interessante målgrupper - blandt andet i kamp med TV 3. Året udviklede sig imidlertid ikke helt som ventet. År 2000 blev nemlig et år, hvor danskerne generelt så mindre TV end året forinden, mere præcist: 7 procent mindre.

Faldet i TV-seningen skete på trods af, at der i 2000 blev vist over 40 procent mere kommercielt dansk TV end i 1999, herunder også flere reklamer. Reklamebelægningen, det vil sige forholdet mellem reklameminutter og totalt sendte minutter, forblev dog uændret på cirka 12 procent. Hermed er reklamernes samlede sendetid uændret, selvom der vises flere reklameminutter end tidligere.

For TV 2 Zulu har begyndelsen været vanskelig. TV-seerne har for så vidt taget pænt imod den nye kanal, men ikke desto mindre har stationen haft problemer med at trænge igennem på reklamedelen. En analyse viser, at problemet for TV 2 Zulu er, at seerne zapper væk, når reklameblokken starter.

Mere fra MediaWatch

Rørbye Rønn afliver spekulation om store biograffilm på DRTV

Maria Rørbye Rønn glæder sig over, at politikerne letter på detailstyringen af public service-stationen og giver DR en større fleksibilitet til at kunne omstille sig digitalt. Men hun afviser, det vil ændre i konkurrencesituationen i forhold til private medier.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs