MediaWatch

TV-året der gik

Med introduktionen af de to nye kommercielle kanaler, TV 2 Zulu og TvDanmark 1, var det hensigten at skærpe kampen om de kommercielt interessante målgrupper - blandt andet i kamp med TV 3. Året udviklede sig imidlertid ikke helt som ventet. År 2000 blev nemlig et år, hvor danskerne generelt så mindre TV end året forinden, mere præcist: 7 procent mindre.

Faldet i TV-seningen skete på trods af, at der i 2000 blev vist over 40 procent mere kommercielt dansk TV end i 1999, herunder også flere reklamer. Reklamebelægningen, det vil sige forholdet mellem reklameminutter og totalt sendte minutter, forblev dog uændret på cirka 12 procent. Hermed er reklamernes samlede sendetid uændret, selvom der vises flere reklameminutter end tidligere.

For TV 2 Zulu har begyndelsen været vanskelig. TV-seerne har for så vidt taget pænt imod den nye kanal, men ikke desto mindre har stationen haft problemer med at trænge igennem på reklamedelen. En analyse viser, at problemet for TV 2 Zulu er, at seerne zapper væk, når reklameblokken starter.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs