TV-året der gik

MediaWatch

Med introduktionen af de to nye kommercielle kanaler, TV 2 Zulu og TvDanmark 1, var det hensigten at skærpe kampen om de kommercielt interessante målgrupper - blandt andet i kamp med TV 3. Året udviklede sig imidlertid ikke helt som ventet. År 2000 blev nemlig et år, hvor danskerne generelt så mindre TV end året forinden, mere præcist: 7 procent mindre.

Faldet i TV-seningen skete på trods af, at der i 2000 blev vist over 40 procent mere kommercielt dansk TV end i 1999, herunder også flere reklamer. Reklamebelægningen, det vil sige forholdet mellem reklameminutter og totalt sendte minutter, forblev dog uændret på cirka 12 procent. Hermed er reklamernes samlede sendetid uændret, selvom der vises flere reklameminutter end tidligere.

For TV 2 Zulu har begyndelsen været vanskelig. TV-seerne har for så vidt taget pænt imod den nye kanal, men ikke desto mindre har stationen haft problemer med at trænge igennem på reklamedelen. En analyse viser, at problemet for TV 2 Zulu er, at seerne zapper væk, når reklameblokken starter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også