MediaWatch

MP3.com sagsøges af EMusic

EMusic hævder således, at MP3.com skulle have inkluderet sange på dets populære service, MyMP3.com, uden først at have sikret sig en licens på det. Sangene tilhører oprindeligt de uafhængige indspilningslabels, skriver Associated Press.

EMusic siger, at det endnu mangler at afgøre nøjagtig hvor mange af de godt 13,000 albums fra de 600 indspilningslabels, som selskabet repræsenterer, der er blevet inkluderet på MyMP3.com servicen. Søgsmålet er indsendt af EMusic og seks af de berørte labels, men ifølge selskabet forventes flere af de pågældende labels at tilslutte sig.

Gene Hoffmann, præsident og administrerende direktør for EMusic, siger, at trods det MP3.com har indgået forlig med de fem største labels, så har det valgt at ignorere effekten af dets service i forhold til de uafhængige indspilningslabels.

EMusic offentliggjorde i sidste måned, at det vil indsætte en teknologi, der via et ”akustisk fingeraftryk” skal afgøre, om sangene fra de labels og kunstnere som selskabet repræsenterer, bliver brugt ulovligt.

MP3.com har ikke ønsket at kommentere sagen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs