MediaWatch

Kanal 5 får annoncører fra TV4

Der er indført et nyt prissystem, hvor der måles rating i målgruppen 12-59 år i stedet for 3 år og der over. Ifølge Johan Eidmann indebærer det nye system prisstigninger næste år for mange større annoncører. Annoncører inden for de hurtigt omsættelige forbrugsgoder som mad, tøj og biler vil blive hårdest ramt, med prisstigninger på mellem 8 og 20 procent, skriver Vision.

Prisstigningerne vil gavne de kommercielle satellitkanaler som Kanal 5, der bliver et substitut for TV4. Det sker fordi TV4 bliver dyrere at annoncere på, således at andre medier bliver interessante for annoncører. Eidman regner med, at prisstigningerne vil skade TV branchens markedstilvækst på reklameområdet. Eidmann forstår dog godt, at TV4 tager chancen, fordi der er en kæmpe efterspørgsel efter reklame plads på TV4. Han mener, at det må være op til staten at sætte grænsen for hvor meget reklame, der må være i TV.

Ud over at målgrupperne bliver mere målrettet hvorved populære prime time programmer bliver dyrere samtidig med at programmer uden for prime-time billigere, indfører TV4 også en begrænsning på hvor meget reklame tid hver annoncør må købe i prime time, nemlig maksimalt 60 procent.

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen håber på OECD-aftale om techskat inden sommer

Efter flere års ventetid håber regeringen nu på, at en global aftale om beskatning af globale techselskaber kan lande inden sommer, lyder det fra kulturministeren, der samtidig melder om forsinkelse i arbejdet med regulering af sociale medier.

Seneste nyt

Se flere jobs