Nedgang i tv-forbrug neutraliseret

MediaWatch

Det viste sig, at strukturen i seertallene var bibeholdt, men til gengæld faldt det totale seerniveau, det såkaldte PUT-level.

Efterårets satsninger har været med til at neutralisere den nedgang i danskernes tv-forbrug, som bl.a. var forårsaget af et skift i tv-meter panelet. Samtidig tyder alt på, at TV 2 kommer styrket ud af året i forhold til 1999, bl.a. i kraft af efterårets satsninger, deriblandt den nye station TV 2 Zulu.

Den mest markante følgevirkning på dette var, at de kommercielle stationer måtte sande, at deres lager faldt med 10-15 procent i løbet af foråret. En meget offensiv prispolitik indledt af TV 2 gjorde, at markedet skulle levere mange flere kontakter end hidtil set, men da stationerne ikke havde kunne forudse nedgangen i den generelle sening afstedkom dette, at der blev tale om udsolgt-situationer og underleveringer.

På et punkt kan man dog godt tillægge stationerne et medansvar for faldet i den generelle sening i foråret, nemlig at de alle over en kam primært har satset på efteråret. Hvor meget, det har betydet, er svært at sige, men ændringen af panelet vurderes at være den primære årsag, da nedgangen kunne ses fra starten af året, inden programplanerne var kommet rigtigt i gang. Her i efteråret er planerne nu i gang for fuld damp. Hvordan har de forskellige stationers satsninger så klaret sig?

Læs hele artiklen fra CIA Mediecentralen på www.mediawatch.dk under MediaRatings

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også