MediaWatch

Nedgang i tv-forbrug neutraliseret

Det viste sig, at strukturen i seertallene var bibeholdt, men til gengæld faldt det totale seerniveau, det såkaldte PUT-level.

Efterårets satsninger har været med til at neutralisere den nedgang i danskernes tv-forbrug, som bl.a. var forårsaget af et skift i tv-meter panelet. Samtidig tyder alt på, at TV 2 kommer styrket ud af året i forhold til 1999, bl.a. i kraft af efterårets satsninger, deriblandt den nye station TV 2 Zulu.

Den mest markante følgevirkning på dette var, at de kommercielle stationer måtte sande, at deres lager faldt med 10-15 procent i løbet af foråret. En meget offensiv prispolitik indledt af TV 2 gjorde, at markedet skulle levere mange flere kontakter end hidtil set, men da stationerne ikke havde kunne forudse nedgangen i den generelle sening afstedkom dette, at der blev tale om udsolgt-situationer og underleveringer.

På et punkt kan man dog godt tillægge stationerne et medansvar for faldet i den generelle sening i foråret, nemlig at de alle over en kam primært har satset på efteråret. Hvor meget, det har betydet, er svært at sige, men ændringen af panelet vurderes at være den primære årsag, da nedgangen kunne ses fra starten af året, inden programplanerne var kommet rigtigt i gang. Her i efteråret er planerne nu i gang for fuld damp. Hvordan har de forskellige stationers satsninger så klaret sig?

Læs hele artiklen fra CIA Mediecentralen på www.mediawatch.dk under MediaRatings

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen håber på OECD-aftale om techskat inden sommer

Efter flere års ventetid håber regeringen nu på, at en global aftale om beskatning af globale techselskaber kan lande inden sommer, lyder det fra kulturministeren, der samtidig melder om forsinkelse i arbejdet med regulering af sociale medier.

Seneste nyt

Se flere jobs