MediaWatch

Gevinst til Radio- og TV-branchen

En ny rapport fra en tværministeriel ekspertgruppe peger på, at når det digitale TV-sendenet bliver indført, er det i radiobranchen, at den økonomiske gevinst ligger. Forbrugerne skal nemlig investere i en nye modtagerbokse eller nye fjernsyn, hvis de ønsker at modtage TV fra de TV-stationer der sender digitalt, skriver Børsen.

- Der ligger et kæmpe marked for hele branchen. Da vi også leverer satellit-løsninger er vi normalt ligeglade med, hvilken teknik folk vælger. Men det er klart, at de 700.000 husstande, som i dag kun har almindelige antenner, kommer til at repræsentere en ekstra gevinst for hele branchen, siger marketingsdirektør, John Kristensen, fra Nokia Multimedia Terminals.

Når det digitale sendenet bliver indført vil forbrugerne stå overfor to muligheder. Enten skal de købe et nyt digitalt TV-apparat eller en transformatorboks til en værdi af ca. 3000 kroner. Såfremt det nuværende analoge sendenet nedlægges, vil det være nødvendigt for alle TV-seere, der ikke har kabel TV, at skulle ud og købe ny teknik, hvad enten det bliver et nyt TV-apparat eller en transformatorboks. Ifølge Nokia drejer det sig om 425.000 husstande, der har paraboler og 750.000 husstande, der benytter almindelige antenner.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs