MediaWatch

Forsikringspriser presses

I næste uge starter det internationale mæglerfirma AON en nye Internet tjeneste op i Danmark, som skal gøre det lettere for forbrugerne at sammenligne priser på de gængse former for forsikringer, herunder indbo-, hus- og bilforsikringer. Det skriver Jyllands-Posten.

Til at begynde med er der imidlertid kun ganske få forsikringsselskaber, som har besluttet sig for at deltage i servicen, herunder Alka. Fra 1. januar slutter Fair Forsikring sig endvidere til kredsen af deltagere.

De store aktører på det danske forsikringsmarked har til gengæld valgt ikke at tilslutte sig den nye Internet portal, fordi de er skeptiske over for prissammenligninger af den slags, som AON vil sætte i værk. Leder af e-handelsafdelingen hos Codan, Michael Thiim, er ikke i tvivl om, at Internettet vil medføre nye services på forsikringsmarkedet. Men han peger på at ikke kun prisen på forsikringer er afgørende, idet forbrugerne også er interesserede i forhold som dækning, selvrisiko og service.

Marketingchef fra Fair Forsikring, Michael Jungsvig, er derimod ikke i tvivl om fordelen ved at etablere såkaldte Internetbaserede "prispresser-tjenester".

- De skærper den fri konkurrence og kan måske hjælpe med til at frigøre forbrugerne fra den nuværende stavnsbinding, der gør, at man de fleste steder kun kan skifte forsikringsselskab en gang om året, siger han til Jyllands-Posten.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen undersøger mulig coronasnyd i egne rækker, lovforslag om ændring i ophavsretten debatteres og der er landet et væld af rapporter om mediers vilkår. Få overblik over ugens vigtigste begivenheder i Mediedanmark her.

Seneste nyt

Se flere jobs