MediaWatch

Tele Danmark taber kunder

Telestyrelsen har netop offentliggjort Telestatistikken for 1. halvår 2000. Opgørelsen indeholder statistiske oplysninger vedrørende udviklingen på det danske telemarked. Statistikken viser, at de nye teleudbydere især vinder markedsandele indenfor den lukrative udenlandstelefoni. Tele Danmarks markedsandel faldt fra 57 procent til 45 procent (målt i afgående trafikminutter) målt i perioden 1. halvår 1999 henholdsvis 1. halvår 2000.

Ikke overraskende taber den almindelige telefoni stadig terræn til mobiltelefonien. I løbet af 1. halvår 2000 faldt antallet af almindelige faste abonnementer med 92.000. Kun en kraftig udbredelse af ISDN-2 forbindelser sikrer en lille samlet fremgang på 1,2 procent for det faste telefonnet, hvad angår abonnentlinier.

Ved udgangen af juni 2000 var der 56,6 mobilabonnementer pr 100 indbyggere i Danmark. I løbet af 1. halvår 2000 blev der oprettet 392.653 nye abonnementer, hvilket svarer til en vækst på 15 procent. Taletidskortkunder udgør en stadig voksende andel af mobilabonnementer. Andelen er vokset fra 28 procent ved udgangen af juni 1999 til 40 procent i løbet af et år.

Som følge af den drastiske udvikling inden for telesektoren har Telestyrelsen besluttet at udarbejde halvårlige tal, første gang var i 1998. Telestyrelsens årlige udgivelse (Teleårbog) indeholder yderligere statistiske oplysninger om telesektoren i Danmark.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs