MediaWatch

AOL-Time Warner i søgelyset hos EU

Fusionen mellem AOL og Time Warner forløber ikke uden problemer. I går forlød det således, at de amerikanske anti-monopol myndigheder frygter, at fusionen vil skabe problemer for den frie konkurrence på det amerikanske kabel-TV marked.

I dag kom så nyheden fra Financial Times om, at EU frygter, at fusionen vil skabe problemer på markedet for distribution af musik og andre produkter via Internettet. EU forudser, at fusionen vil indebære, at AOL-Time Warner kommer til at fungere som "gatekeeper", således at AOL-Time Warner vil kontrollere teknologien for download af indhold fra Internettet og dermed vil være i stand til at holde konkurrenter væk fra markedet.

På denne baggrund anser Financial Times det for sandsynligt, at EU vil kræve af AOL-Time Warner, at parterne sørger for på konkurrencemæssige vilkår at give adgang til teknologien for download og distribution af musik og andet indhold over Internettet. Dette vil være i overensstemmelse med ønsker fra AOL-Time Warner's konkurrenter, som har givet udtryk for, at de ønsker adgang til teknologien for at kunne konkurrere på lige vilkår.

EU-kommissionen har frist indtil midt i oktober, men det står endnu ikke klart, om Kommissionen vil lægge så store krav over på fusionsparterne, at fusionen falder til jorden.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs