MediaWatch

GN Netcom afslutter købet af JABRA Corporation

Købet er et vigtigt skridt i GN Netcoms strategi om at blive verdens førende udbyder af løsninger til håndfri kommunikation. Overtagelsen sker med virkning fra dags dato, og JABRA Corporation vil blive ført videre som en selvstændig forretningsenhed i GN Netcom med særlig fokus på de nye vækstmarkeder for hovedsæt til mobiltelefoner.

I kraft af det patenterede JABRA EarSet, der samler mikrofon og højtaler i et lille apparat tilpasset ørets form, er JABRA blevet det bedst sælgende og mest kendte varemærke inden for hovedsæt til mobiltelefoner i USA.

Salgskanalerne i Nordamerika omfatter mobiltelefonselskaber, distributører, forhandlere, OEM'ere og butikskæder som RadioShack, Circuit City samt Comp USA. GN Netcom vil udnytte JABRA's varemærke og salgskanaler til at styrke salget af GN Netcoms øvrige produkter til de amerikanske forbrugere. Derfor vil GN Netcom gradvist gå over til at bruge varemærket JABRA på alle hovedsæt til mobiltelefoner, PCere samt fritids- og hjemme-brug.

I Europa og Asien er der et stort potentiale i, at GN Netcoms salgsorganisation for mobilmarkedet overtager distributionen af JABRA's hovedsæt. Også i Europa og Asien vil JABRA gradvist blive indarbejdet som varemærke for alle hovedsæt til mobiltelefoner og PC, så der globalt skabes en stærk selvstændig identitet for GN Netcoms produkter til de nye markeder. Hovedsæt til de professionelle markeder og til call centre vil stadig blive markedsført under GN Netcoms navn.

Prisen for JABRA er USD 40 millioner hvortil kommer en earn-out betaling på op til USD 35 millioner. Earn-out betalingerne vil afhænge af JABRA's fremtidige indtjening og falder i tre rater frem til 2002. Betalinger afregnes primært med aktier i GN Store Nord, og de USD 40 millioner falder derfor som 403.612 egne aktier og ca. 2,7 millioner kroner kontant. Sælgerne af JABRA er ikke pålagt nogen restriktioner med hensyn til videresalg af deres GN Store Nord-aktier, og koncernen er ikke bekendt med, om sælgerne har sådanne planer.

I første halvår 2000 har JABRA haft en omsætning på ca. USD 19,1 millioner med en tilfredsstillende indtjening mod en omsætning på ca. USD 2,8 millioner i samme periode sidste år, hvilket svarer til en organisk vækst på ca. 600 procent.

Mere fra MediaWatch

Aller Media lukker magasinet Dossier

Dossier lukker og slukker efter seks år. Det skyldes ifølge chefredaktør økonomi og udfordringer med bl.a. stigende papirpriser. For mindre end et år siden lukkede Aller også Modemagasinet In efter 35 år.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs