TV2 er markedsdominerende med TV-reklamer

MediaWatch

TvDanmark meldte tidligere på året TV2 til konkurrencestyrelsen for at have misbrugt sin dominerende position og sælge TV-reklamer med helt op til 80 procents rabat.

Annoncørerne der er afhængige af TV2 som TV reklamemedie blev tilbudt massive marginalrabatter, hvis de yderste beløb til rådighed i en kampagne blev lagt hos TV2 og ikke hos konkurrenterne TvDanmark eller TV3. Det skriver Børsen.

Det støttede TvDanmarks sag da TV2 blev afsløret i at have overtrådt reklamelovgivningen i starten af 2000, hvor de i 404 tilfælde havde overtrådt reglerne og uretmæssigt opnået en reklame eksponering på 380.000 eksponeringer, ifølge TvDammarks beregninger.

TvDanmark vurderer at reklameovertrædelserne har en værdi for TV2 på 30 millioner kroner, mens TV2 hævder at værdien snarere er på 8,4 millioner kroner. Ifølge TvDanmarks beregninger har TV2 opereret med kontaktpriser på helt ned til 22 kroner i forhold til den officielle pris i TV2's pjece, hvor kontaktprisen er 117 kroner.

TvDanmark mener nu, at TV2 har afsløret sig selv i at have dumpet priserne med henblik på at vinde over deres konkurrenter.

Kulturministeren har på basis af de seneste oplysninger afkrævet TV2 en ny redegørelse. Her fastholder TV2, at værdien af overtrædelserne er på 8,4 millioner kroner.

Sagen har været behandlet internt i konkurrencestyrelsen, men der starter en ny høringsrunde mellem parterne og konkurrencestyrelsen regner med at være klar med en afgørelse 1. oktober.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også