MediaWatch

TV2 er markedsdominerende med TV-reklamer

TvDanmark meldte tidligere på året TV2 til konkurrencestyrelsen for at have misbrugt sin dominerende position og sælge TV-reklamer med helt op til 80 procents rabat.

Annoncørerne der er afhængige af TV2 som TV reklamemedie blev tilbudt massive marginalrabatter, hvis de yderste beløb til rådighed i en kampagne blev lagt hos TV2 og ikke hos konkurrenterne TvDanmark eller TV3. Det skriver Børsen.

Det støttede TvDanmarks sag da TV2 blev afsløret i at have overtrådt reklamelovgivningen i starten af 2000, hvor de i 404 tilfælde havde overtrådt reglerne og uretmæssigt opnået en reklame eksponering på 380.000 eksponeringer, ifølge TvDammarks beregninger.

TvDanmark vurderer at reklameovertrædelserne har en værdi for TV2 på 30 millioner kroner, mens TV2 hævder at værdien snarere er på 8,4 millioner kroner. Ifølge TvDanmarks beregninger har TV2 opereret med kontaktpriser på helt ned til 22 kroner i forhold til den officielle pris i TV2's pjece, hvor kontaktprisen er 117 kroner.

TvDanmark mener nu, at TV2 har afsløret sig selv i at have dumpet priserne med henblik på at vinde over deres konkurrenter.

Kulturministeren har på basis af de seneste oplysninger afkrævet TV2 en ny redegørelse. Her fastholder TV2, at værdien af overtrædelserne er på 8,4 millioner kroner.

Sagen har været behandlet internt i konkurrencestyrelsen, men der starter en ny høringsrunde mellem parterne og konkurrencestyrelsen regner med at være klar med en afgørelse 1. oktober.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs