En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
09.06.2000kl. 01.00

TV-stationerne sender ikke seernes ønskeprogrammer

MediaWatch

Dette kan undre lidt, når der kigges nøgternt på markedets udvikling. Der er kommet flere TV-stationer, heriblandt også flere danske. De fleste TV-stationer sender flere programminutter dagligt nu, end de tidligere har gjort. Derudover kan flere og flere mennesker tage satellit-TV, enten via de stadigt billigere parabolantenner eller med kabel-TV.

Årsagen til den ændrede udvikling i danskernes TV-sening kan skyldes mangt og meget, men en mulig forklaring kunne være, at TV-stationerne ikke længere sender de programmer seerne gerne vil se. Dette kan gøres ved at kigge på programfladens sammensætning. Hvordan fordeler TV-stationerne programminutterne mellem de forskellige typer af programmer? Er der sket en ændring af sammensætningen de seneste år, og stemmer denne sammensætning overens med fordelingen af de sete minutter for de enkelte programtyper?

Som udgangspunkt for denne analyse er valgt 1. kvartal 2000, hvor der samlet på de danske TV-stationer blev vist 112 timers programmer pr. dag. Langt den største andel (56 %) af TV-stationernes programflade i løbet af 1. kvartal 2000 har været forbeholdt Dramatik og Fiktion, hvilket vil sige programmer som film og serier. Den næststørste programkategori er Underholdning, der tegner sig for 18 % af de sendte minutter. Samlet udgør disse kategorier næsten tre fjerdedel af de sendte programminutter. Til sammenligning udgør Nyheder og Aktualitetsprogrammer tilsammen kun 10 procent, ligesom Oplysning og Kultur sendes i 9 % af minutterne. TV sælges således primært som Fiktion og underholdning.

Er der sket en udvikling for programfladen? Svaret kan fås ved at sammenligne med 1. kvartal 1998. Der er sket nogle få ændringer i løbet af de 2 år. I 1998 udgjorde Drama og Fiktion en mindre, men stadig klart den største, del af programfladen (49 %), ligesom der heller ikke blev vist så meget Underholdning. Mere virkelighedsnære programtyper som Nyheder, Aktualitet samt Oplysning og Kultur udgjorde i 1998 en væsentlig større andel (28 %) af den samlede programflade. Dette understreger, at der med tiden lægges større og større vægt på at underholde, mens brugen af TV til oplysning ikke længere er så dominerende.

En del af forklaringen er, at mere af seningen flyttes fra de to licensstøttede TV-stationer til de rent kommercielle. Kigges på de enkelte danske stationers fordeling af programmer, viser det sig ikke overraskende, at størstedelen af de mere 'virkelighedsnære' programmer bliver vist på DR og TV 2, der har forpligtelser til at vise public service. TV3 og TvDanmark sender derimod næsten udelukkende Dramatik og Fiktion og Underholdning, der tegner sig for ca. 90 % af programminutterne. Serier er billige at købe, og det er derfor ikke nogen stor overraskelse, at nye TV-stationer har en stor andel af denne type programmer.

Hvad er det så for programtyper seerne bruger mest tid på? Der er naturligvis en sammenhæng mellem TV-stationernes udbudte fordeling af programtyper og fordelingen af sete minutter. Alligevel findes der nogle forskelle mellem fordelingen af viste og fordelingen af sete programminutter. Interessant nok bruger personer på mindst 12 år forholdsvis flere minutter på de programtyper, der i løbet af de seneste år er blevet vist forholdsvis færre minutter af. Er det muligt, at det kan være en af årsagerne til, at der generelt ses mindre TV?

Men hvorfor har TV-stationerne som helhed ændret fokus mod et seningsmønster, der i højere grad inkluderer Dramatik og Fiktion samt Underholdning, hvis der mistes seere derved? Som før nævnt er økonomi en stor del af svaret, men dertil kommer, at disse programmer generelt har stor appeal til lidt yngre målgrupper. En ung målgruppe, som personer 15-34 år, har en anden fordeling mellem programtyperne - vel at mærke en fordeling der minder mere om TV-stationernes fordeling af viste minutter. For denne målgruppe er der heller ikke tale om så stort et fald i antal sete minutter. Yngre målgrupper er kommercielt interessante, og de kommercielle TV-stationer har derfor en oplagt fordel ved at programmere efter disse målgrupper. Det betyder dog ikke, at TV-stationerne ikke længere tager hensyn til den ældre del af befolkningen. Den ældre del af befolkningen ser stadig mere TV end den yngre, og den ændrede programsammensætning bidrager måske til at give en mere ligelig fordeling i sete minutter mellem yngre og ældre målgrupper. Desværre sker denne udvikling altså på bekostning af den generelle sening. Kvaliteten af de viste programmer skal også være i orden for at tiltrække seerne.

TV-stationerne ser heldigvis ud til at være klar over dette. TV 2 lancerer til efteråret en storstilet konkurrence om at blive den første dansker i rummet. TvDanmark er ligeledes begyndt med større satsninger, og de er i øjeblikket specielt aktive på sportsfronten. Boksning, Europa Cup fodbold og ikke mindst landskampe i fodbold er eksempler på investeringer her. TV3 havde succes med Robinson Ekspeditionen og har siden hen forsøgt at følge op med store egenproduktioner som Jagten på ørkenguldet og den hidtil dyreste egenproduktion Det store kup. De sidst nævnte programmer har endnu ikke levet op til forventningerne, men de er et udtryk for, at der er fokus på nyudvikling og satsning. En udvikling, der ser ud til at fortsætte hos TV3, der i øjeblikket arbejder på en ny dansk dramaserie.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Linda Garlov, direktør i A-kassen AJKS. | Photo: Jakob Carlsen
Medienyt

Ledigheden blandt journalister rammer syv pct. i februar

Ledigheden er lidt højere end samme måned sidste år.
  • Ledigheden på det danske arbejdsmarked stiger igen
  • Journalistforbund justerer opkrævning for at spare gebyr væk

For abonnenter

Som del af en ny aftale om radiolytning skal lyd fra hovedtelefoner registreres ved hjælp af bluetooth fremfor ledninger. | Photo: Colourbox
Medienyt

Ny radiomåling med mere handy apparat skal give bedre kvalitet

For abonnenter

Foto: Melissa Kühn Hjerrild
Medienyt

The Guardians amerikanske forretning styrer mod solid annoncevækst

For abonnenter

Navne

Danske Annoncører og Markedsførere får ny direktør

Ansv. chefredaktør på TV2 Nord Mikael Justesen har kontaktet borgmester i Aalborg Kommune om udbetaling af produktionsstøtte til dækning af bl.a. Nibe Festival. | Photo: Mick Anderson / Tv2 Nord
TV

TV2 Nord får som eneste region støtte fra kommune

Photo: Pr/stofa
TV

Norlys og Stofa hæver priserne på tv-pakker

For abonnenter

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • SoMe Manager

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital redaktør til TV2 ØST

  • People Manager for Upright Music

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Ledigheden blandt journalister rammer syv pct. i februar – 7. feb.
  • The Guardians amerikanske forretning styrer mod solid annoncevækst – 7. feb.
  • TV2 Nord får som eneste region støtte fra kommune – 7. feb.
  • Hongkong piller afsnit af The Simpsons ned fra streamingtjeneste – 7. feb.
  • Ny radiomåling med mere handy apparat skal give bedre kvalitet – 7. feb.
  • Danske Annoncører og Markedsførere får ny direktør – 7. feb.
  • Pluto Tv sender sportskanal i luften – 7. feb.
  • Ungt nyhedsmedie er havnet i økonomiske vanskeligheder – 7. feb.
  • Kantar Gallup vinder genudbud af lyttermåling – 7. feb.
  • Norlys og Stofa hæver priserne på tv-pakker – 7. feb.
  • JP/Pol-formand: "Det er ikke nødvendigvis bare et spørgsmål om at ansætte 200 mand mere. Det langsigtede mål er at investere i det, der kan få os på forkant med den digitale udvikling" – 7. feb.
  • Google lancerer chatrobotten Bard – 7. feb.
  • Radiovært og nationens vækkeur Michael Juul Sørensen er død – 7. feb.
  • Melding om omlægning skaber usikkerhed blandt TV 2-ansatte – 6. feb.
  • Trods lille fald lander Dagens Nyheter næstbedste resultat i over 20 år – 6. feb.
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • SoMe Manager

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital redaktør til TV2 ØST

  • People Manager for Upright Music

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge