MediaWatch

CNBC åbner i København

Mere end to millioner nordiske husstande vil kunne følge med i erhvervsnyheder på TV hele døgnet, når CNBC Europe åbner kanalen CNBC Nordic, der fra nyindrettede studier i København skal forsyne det nordiske marked med de seneste nyheder inden for erhverv og finans, som blandt andet sker via direkte dækning fra de største europæiske og internationale børser og finansmarkeder, skriver Berlingske Tidende.

Det er Nordic TV Business News A/S (NBN), der skal producere udsendelserne, og kanalen bliver distribueret til seerne via satellit og kabel.

CNBC Europe er en 24-timers kanal inden for erhvervs- og finansnyheder, og der findes ikke i dag en tilsvarende kanal, men NBN er ikke i tvivl om, at der vil være et behov for tv-kanalen:

"Vi ved, at behovet er der. Og da CNBC har en strategi om at lave regionale udgaver, var det oplagt at oprette en fælles nordisk kanal. Både potentielle annoncører og programsponsorer har allerede vist stor interesse for projektet," siger Thomas Dodd, der er direktør i produktionsselskabet NBN.

NBN oplyser, at indtægterne kommer fra kabelindtægter, sponsering og reklamer. Der ansættes 22 medarbejdere til at betjene de nye studier i København, men der bliver også tale om et vist samarbejde med flere førende nordiske aviser:

"De besidder en stor markedserfaring, som på mange måder kan støtte CNBC Nordic. Samtidig får parterne mulighed for at være med i udviklingen af tv-mediet, såvel som Internet-tjenester og mobiltelefontjenester," siger Thomas Dodd. Hovedaktionærerne i CNBC er den amerikanske tv-kanal NBC og Dow Jones, der blandt andet udgiver finansavisen The Wall Street Journal.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs