MediaWatch

Medieforlig betyder tab for TV 2

Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen havde oprindeligt budgetteret med at TV 2 skulle have en økonomisk gevinst på 267 millioner kroner ud af medieforliget, skriver Børsen. I stedet for kommer blandt andet de reklamefri zoner omkring børneudsendelserne til at koste stationen et akkumuleret underskud på 338 millioner over de næste fire år.

Det er TV 2 som selv har foretaget de nye beregninger, som man har afleveret i et brev til folketingets mediepolitiske ordførere og til kulturministeren. I alt giver det en forskel på 605 millioner kroner i forhold til kulturministerens oprindelige budget.

Tabet skyldes først og fremmest de kulturministerens krav om reklamefri zoner omkring børneudsendelserne, og det kommer til at betyde, at det bliver TV 2's nære konkurrent TV3, som kommer får fordel af medieforliget. TV 3 sender sine udsendelser fra England, og er dermed ikke underlagt de strenge danske regler.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs