MediaWatch

Medieforlig betyder tab for TV 2

Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen havde oprindeligt budgetteret med at TV 2 skulle have en økonomisk gevinst på 267 millioner kroner ud af medieforliget, skriver Børsen. I stedet for kommer blandt andet de reklamefri zoner omkring børneudsendelserne til at koste stationen et akkumuleret underskud på 338 millioner over de næste fire år.

Det er TV 2 som selv har foretaget de nye beregninger, som man har afleveret i et brev til folketingets mediepolitiske ordførere og til kulturministeren. I alt giver det en forskel på 605 millioner kroner i forhold til kulturministerens oprindelige budget.

Tabet skyldes først og fremmest de kulturministerens krav om reklamefri zoner omkring børneudsendelserne, og det kommer til at betyde, at det bliver TV 2's nære konkurrent TV3, som kommer får fordel af medieforliget. TV 3 sender sine udsendelser fra England, og er dermed ikke underlagt de strenge danske regler.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs