Medieforlig betyder tab for TV 2

MediaWatch

Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen havde oprindeligt budgetteret med at TV 2 skulle have en økonomisk gevinst på 267 millioner kroner ud af medieforliget, skriver Børsen. I stedet for kommer blandt andet de reklamefri zoner omkring børneudsendelserne til at koste stationen et akkumuleret underskud på 338 millioner over de næste fire år.

Det er TV 2 som selv har foretaget de nye beregninger, som man har afleveret i et brev til folketingets mediepolitiske ordførere og til kulturministeren. I alt giver det en forskel på 605 millioner kroner i forhold til kulturministerens oprindelige budget.

Tabet skyldes først og fremmest de kulturministerens krav om reklamefri zoner omkring børneudsendelserne, og det kommer til at betyde, at det bliver TV 2's nære konkurrent TV3, som kommer får fordel af medieforliget. TV 3 sender sine udsendelser fra England, og er dermed ikke underlagt de strenge danske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også