Liberal radiolovgivning strammes op

MediaWatch

Det skabte i løbet af 90'erne grobund for en stor mangfoldig privat sektor og en reklameomsætning, der estimeres til 600 mill. SEK i 2000.

Den svenske regerings nye oplæg til lovgivning omkring privat radio rummer imidlertid stramninger på visse punkter. Regeringen foreslår, at nye sendekoncessioner ikke længere skal auktioners væk. I stedet skal Radio & Verket under kulturministeriet primært bedømme ansøgerne udfra ejerforhold og programplaner. Populært kaldet en "beauty contest".

Det forslås også, at det skal være tilladt for aviser at eje radiostationer, ligesom det skal være tilladt at få mere end én sendetilladelse Hver sendetidsindehaver skal levere mindst tre timers eget materiale hver dag. Sendetilladelsen skal vare i højst fire år og kan højst forlænges med fire år ad gangen. De nye sendetidsindehavere skal betale en koncessionsafgift på 40.000 SEK per år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også