MediaWatch

MP3-musik koster musikbranchen dyrt

Indtil videre har branchen forsøgt at dæmme op for problemet gennem retsager og en omfattende skræmmekampagne, men det er ikke nok.

Op mod 40 procent af alle unge mellem 13 og 29 år hentede ulovlige piratkopier af musikindspillinger ned fra nettet i 1999, vurderer analyseinstituttet AC Nielsen AIM ifølge Berlingske Tidende. Det svarer til 200 millioner kroner i tabte indtægter for industrien.

Marketingdirektør Martin Thorborg fra Jubii mener, at musikbranchen anlægger den helt forkerte strategi, når de ved hjælp af skræmmekampagner forsøger at komme den ulovlige kopiering til livs.

I stedet mener Thorborg at branchen hellere skulle spille med på den nye mp3-teknologi’s præmisser og selv begynde at distribuerer musikudgivelser over nettet, og til en væsentlig lavere pris, end det en cd koster i dag. Det er popgruppen Aqua’s manager Niclas Anker enig i, og han tilføjer, at den udvikling sandsynligvis allerede er i gang.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs