MP3-musik koster musikbranchen dyrt

MediaWatch

Indtil videre har branchen forsøgt at dæmme op for problemet gennem retsager og en omfattende skræmmekampagne, men det er ikke nok.

Op mod 40 procent af alle unge mellem 13 og 29 år hentede ulovlige piratkopier af musikindspillinger ned fra nettet i 1999, vurderer analyseinstituttet AC Nielsen AIM ifølge Berlingske Tidende. Det svarer til 200 millioner kroner i tabte indtægter for industrien.

Marketingdirektør Martin Thorborg fra Jubii mener, at musikbranchen anlægger den helt forkerte strategi, når de ved hjælp af skræmmekampagner forsøger at komme den ulovlige kopiering til livs.

I stedet mener Thorborg at branchen hellere skulle spille med på den nye mp3-teknologi’s præmisser og selv begynde at distribuerer musikudgivelser over nettet, og til en væsentlig lavere pris, end det en cd koster i dag. Det er popgruppen Aqua’s manager Niclas Anker enig i, og han tilføjer, at den udvikling sandsynligvis allerede er i gang.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også