En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
11.02.2000kl. 12.00

Forvirring om børnereklamer

MediaWatch

Det svenske TV4 kan således udsende visse reklamer, som TV 2 klart fortolker som børnereklamer. Og TV4 kan i øvrigt vise reklamer i Sverige, som ikke må vises i Danmark på grund af de danske regler om børns medvirken, skriver TV2 Nyt.

"Disse eksempler er med til at anskueliggøre, at et forbud mod børnereklamer som i Sverige er meget svært at håndtere. For svenskerne er der f.eks. tvivl om, hvad man gør med en TV-reklame, som omhandler et børneprodukt, men hvor speaken og filmens udformning retter sig til voksne? Det er ikke forbudt at markedsføre legetøj til forældre, siger lederen af TV 2s reklamejuridiske afdeling, Marianne Pittelkow.

Hun har nøje fulgt udviklingen i Sverige, hvor selv hærdede jurister konstaterer forvirringen. Cand.jur. Magnus Friberg, der er med til at forvalte det svenske forbud, konkluderede om børnereklameforbudet i Jyllands-Posten i oktober 1999:

"Der er visse ting, der bør forblive på den svenske side - også når vi får en bro." Den svenske usikkerhed opstår også, når man reklamerer for produkter på begge sider af 12 års-alderen. Det er ikke forbudt at reklamere for teenagere, mens det er forbudt at reklamere for de 10-11-årige.

Og hvordan er reglerne, når man markedsfører produkter, som især har voksne som målgruppe, men som markedsføres i barnlig udformning? Et eksempel fra Sverige:En TV-reklame for müsli-produktet "Quaker Oats" (som man hælder mælk på og varmer i mikroovn) har været udsendt omkring voksen- og familie-TV. Filmen er animeret med dukker i form af en polarbjørn og to pingviner - men henvender sig først og fremmest til kvinder.

"Den svenske forbrugerombudsmand har påklaget reklamen for retten i Stockholm. Retten fandt dog, at produktet var rettet mod voksne, selv om reklamen var barnligt udformet. Og reklamen var således i orden. Forbrugerombudsmanden har anket dommen til markedsdomstolen, som endnu ikke har afgjort sagen.

"Der er store problemer med grænsedragningen i Sverige, og retssituationen er usikker for svenske annoncører. Hvis de bryder forbudet, risikerer de sanktioner i form af bøder op til fem mio. svenske kr., siger Marianne Pittelkow.

Det svenske forbud mod reklamer til børn rammer udelukkende kanaler, som sender fra Sverige. Svensk TV3 og andre satellitkanaler, som sender fra udlandet, kan fortsat udsende reklamer til børn.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 17.45
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 16.32
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 16.19
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 15.35
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
Flere nyheder

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • People and Operations Partner

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Senior Porteføljemanager

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge