MediaWatch

Forvirring om børnereklamer

Det svenske TV4 kan således udsende visse reklamer, som TV 2 klart fortolker som børnereklamer. Og TV4 kan i øvrigt vise reklamer i Sverige, som ikke må vises i Danmark på grund af de danske regler om børns medvirken, skriver TV2 Nyt.

"Disse eksempler er med til at anskueliggøre, at et forbud mod børnereklamer som i Sverige er meget svært at håndtere. For svenskerne er der f.eks. tvivl om, hvad man gør med en TV-reklame, som omhandler et børneprodukt, men hvor speaken og filmens udformning retter sig til voksne? Det er ikke forbudt at markedsføre legetøj til forældre, siger lederen af TV 2s reklamejuridiske afdeling, Marianne Pittelkow.

Hun har nøje fulgt udviklingen i Sverige, hvor selv hærdede jurister konstaterer forvirringen. Cand.jur. Magnus Friberg, der er med til at forvalte det svenske forbud, konkluderede om børnereklameforbudet i Jyllands-Posten i oktober 1999:

"Der er visse ting, der bør forblive på den svenske side - også når vi får en bro." Den svenske usikkerhed opstår også, når man reklamerer for produkter på begge sider af 12 års-alderen. Det er ikke forbudt at reklamere for teenagere, mens det er forbudt at reklamere for de 10-11-årige.

Og hvordan er reglerne, når man markedsfører produkter, som især har voksne som målgruppe, men som markedsføres i barnlig udformning? Et eksempel fra Sverige:En TV-reklame for müsli-produktet "Quaker Oats" (som man hælder mælk på og varmer i mikroovn) har været udsendt omkring voksen- og familie-TV. Filmen er animeret med dukker i form af en polarbjørn og to pingviner - men henvender sig først og fremmest til kvinder.

"Den svenske forbrugerombudsmand har påklaget reklamen for retten i Stockholm. Retten fandt dog, at produktet var rettet mod voksne, selv om reklamen var barnligt udformet. Og reklamen var således i orden. Forbrugerombudsmanden har anket dommen til markedsdomstolen, som endnu ikke har afgjort sagen.

"Der er store problemer med grænsedragningen i Sverige, og retssituationen er usikker for svenske annoncører. Hvis de bryder forbudet, risikerer de sanktioner i form af bøder op til fem mio. svenske kr., siger Marianne Pittelkow.

Det svenske forbud mod reklamer til børn rammer udelukkende kanaler, som sender fra Sverige. Svensk TV3 og andre satellitkanaler, som sender fra udlandet, kan fortsat udsende reklamer til børn.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs