MediaWatch

Danskerne går ind for et forbud mod børnereklamer

Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen vil stramme op på reglerne for børnereklamer på TV, og dertil har hun befolkningens opbakning. Ifølge en undersøgelse, som Gallup har foretaget for Berlingske Tidende, mener to ud af tre vælgere, at der generelt vises for mange reklamer i TV.

57 procent mener, at en stor del af reklamerne henvender sig til børn, og lige så mange går ind for en opstramning af reglerne for TV-reklamer rettet mod børn under 12 år, skriver Berlingske Tidende.

Til trods for at der også er et flertal for en opstramning blandt de konservatives og venstres vælgere, fastholder den konservative medieordfører Brian Mikkelsen sin holdning om, at en opstramning af reglerne blot vil betyde, at reklamerne flyttes over på stationer, som sender fra eksempelvis London.

Også TV 2’s formand, Jens Bilgrav-Nielsen er imod et direkte forbud mod børnereklamer. I stedet har TV 2 tilbudt Kulturministeren en frivillig ordning, hvor der vises færre børnereklamer, som i højere grad holdes på afstand af deciderede børneudsendelser.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs