MediaWatch

Gylden fremtid for europæisk digital-TV

Med den vækst som den digitale udvikling viser i først og fremmest Storbritannien, Frankrig og Spanien står digital-TV foran et afgørende gennem-brud, som efter al sandsynlighed vil betyde at de store betalings-TV selskaber som Canal Plus og BSkyB går en lukrativ fremtid i møde.

I år 2005 vil det britiske marked være det største i Europa med 11 millioner digitale kunder med Frankrig som nummer to med 8,6 millioner, og Tyskland og Italien på de efterfølgende pladser med hver 5,9 mil-lioner kunder. Rapporten gennemgår de største europæiske markeder og inde-holder en række interessante konklusioner, hvoraf de mest markante er:

* Væksten på DTH/parabol-markedet vil blive behersket i de lande, hvor kabel-TV allerede er førende.

* Public service stationerne bliver taberne, hvis de ikke går med i alliancer på beta-lings-TV området.

* De store rettighedshavere vil være blandt vinderne, og de mindre aktører vil blive købt op.

* De førende fodboldklubber vil blive meget succesrige som indehavere af nøg-len til betalings-TV på de største markeder.

* De terrestrisk distribuerede TV-stationer og mindre kabeloperatører bliver blandt taberne.

* Store paneuropæiske teleselskaber som Telefonica og Deutsche Telekom bliver blandt vinderne.

* På det indtil videre mest konkurrence-mættede betalings-TV marked i Europa - Storbritannien - kommer både det kommer-cielle network ITV og den terrestriske digitale platform ONdigital til at få det svært i konkurrencen med BSkyB og kabel-operatørerne.

Apropos digital-TV har Danmark netop bevæget sig op i den eksklusive kreds af europæiske lande, som har indledt forsøg med terrestrisk digital-TV. I forholdsvis ubemærkethed havde Danmarks Radio og TV 2 den 18. november premiere på deres nye forsøg med terrestrisk baseret digital-TV. Forsøget er foreløbigt startet fra Hove sendestationen og vil indenfor kort tid blive suppleret med sendinger fra Jyderup senderen.

Der er i første omgang udelukkende tale om et teknik forsøg, som Danmarks Radio og TV 2 gennemfører på anmodning fra Kulturministeriet. Forsøget indeholder fire digitale kanaler; DR1, DR2 og dobbelt sending af TV 2.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs