MediaWatch

Index over det europæiske telekommunikationsmarked

Formålet med det nye index er at det skal generere data, som skal kunne tegne et realistisk billede af centrale markedsforhold. Indexet er henvendt til de europæiske beslutningstagere, som kan anvendes som guidelines for de politiske beslutningstagere, når de skal træffe beslutninger om liberalisering af markedets konkurrencemæsssige forhold.

Mannesmann vil i første omgang bruge det nye index til at tegne et meningsfuldt billede af telenetværk i otte europæiske byer, herunder Tyskland og Danmark, samt USA. Indexet er udviklet i samarbejde med Wissenschaftliches Institut für Kommunikationsdienste GmbH i Bad Honnef. Analyser baseret på indexet, vil udkomme en gang om året, hvor centrale forhold, som graden af markedernes liberalisering, konkurrenceforhold og vækstforhold, vil blive målt.

Datagrundlaget for at udlede indexet for hver af de involverede lande og sammenligne disse, baseres først og fremmest på allerede tilgængelige data så som rapporter fra OECD, Europa Kommisionen og de regulative myndigheder i hver af landene.

Mannesmann har allerede genereret de første resultater, og status i Europa er, at Tyskland er det land, med den mest liberale telekommunikationslovgivning indenfor fastnettet. Hvad angår den konkurrencemæssige situation, så halter Tyskland langt bagefter lande som Sverige og USA, hvor konkurrencen er langt mere effektiv.

Endvidere konkluderer undersøgelsen på baggrund af det nye index, at det er de lande med den længste erfaring med liberalisering af markedet, som er bedst til at udnytte de muligheder, som et frit og åbent marked byder. Det kan deraf udledes, at der er visse fordele ved liberale markeder.

På bunden af skalaen over lande, hvor der er de bedste konkurrencemæssige forhold ligger lande som Frankrig, Italien og Schweiz.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs