MediaWatch

NAB reportage

Forbrugerne er for alvor ved at tage digitalt tv til sig og det sætte sig for alvor spor på årets udstilling. At digital tv nu endelig slår igennem på konsument markedet, skyldes først og fremmest internettets succes over de sidste 4 år. Forbrugerne har nu fået færten af, at informationer og underholdning kan leveres på det tidspunkt der passer den enkelte forbruger bedst.

Denne forbruger bekvemmelighed er et af Internettets største succes parametre og sådan vil de fleste forbrugere også gerne se TV. Luk op for udsendelserne og yndlingsfilmen lige præcist når det passer ind i familiens rytme - og en mulighed som f.eks at kunne pause TV-Avisen, når man lige skal ud og forrette sin nødtørst er også en bekvemmelighed der tiltaler de fleste. Og sådan kommer digitalt forbruger Tv til at fungere over de næste år.

Leveringssystemerne er ved at blive bygget op via satellit, kabel-tv, terrestriske digitale netværk, eller sågar via elledningerne. I USA er de som sædvanligt foran - men Danmark kan sagtens være med specielt hvis de nationale Tv-stationer kunde finde syvmile støvlerne frem og politikerne kunne indse at det ville forbedre Danmarks langsigtede konkurrenceevne, at afsætte tilstrækkelige midler til forsøg og udvikling af nye formater og produktionsmetoder.

Oracle

Larry Ellison stifter og CEO for Oracle udtrykte med få ord, i sin keynote på NAB, i Las Vegas, hele essensen i dette års udstilling. " Alt det jeg nu vil fortælle om udviklingsmulighederne for digital tv, fortalte jeg også for ti år siden - forskellen er blot, at Internetudviklingen har gjort at forudsigelserne nu er virkelighed og at alle de store industrispillere, i dette øjeblik sender forbrugerprodukter i markedet. Forbrugerprodukter som udnytter bredbåndsforbindelser til at levere film efter forbrugerens eget valg samt internethastigheder som indtil nu kun har været forbeholdt erhvervslivet ".

Larry Ellison brugte Oracles eget engagement, i samarbejde med Robert Murdochs BSB i England, som eksempel. Her er det på 7 måneder lykkedes at overbevise 551.000 tusinde engelske forbrugerne om, at de skal skifte til digital satellit TV. Heraf 220.000 som ikke tidligere har været kunder hos BSB. Kunderne får settop boksen kvit og frit, samt gratis Internet med i abonnementet. Yderligere informationer kan findes på http://www.sky.co.uk/digital/

Oracle leverer videoserver- og database teknologi til BSB og på NAB kunne de teknisk interesserede beskue en Oracle konfiguration, som ubesværet leverede 105 MPEG 2 streams, til hvilket digitalt leveringssystem der nu måtte være for enden af serveren.

Microsoft

Software giganten Microsoft lader ikke Oracle alene på den nye digitale leveringsplatform. Allerede for to år siden købte Microsoft det meget talentfulde selskab Web-TV, der som målsætning har, at levere internetydelser via TV. Web-TV har med Microsofts pengetank i ryggen udviklet sig til et af de bedste bud på en markedsleder inden for digitale Settop bokse.

Ikke kun Microsofts egenudviklede bokse, men også som operativsystem til tredieparts udviklede bokse. Stille og roligt har Windows CE sneget sig ind af sidedøren og umiddelbart efter NAB annoncerede Microsoft og AT&T, som udover at være et af verdens største teleselskaber, også er USA's største kabel-tv operatør, at Windows CE bliver styresystemet på de 7 million digitale settop bokse AT&T forventer at levere til deres kunder over de næste 3 år. Prisen for denne aftale ? - Såmænd, at Microsoft har købt 3 % af AT&T for 5 mia $.AT&T settop boksene skal både levere kabel-tv, højhastighedsinternet og telefoni.

Microsoft annoncerede selv på NAB, at de via Web-TV selskabet i midten af år 2000 ville begynde produktionen af en settop boks med indbygget 10 til 20 Gigabyte harddisk, og forberedt til internet forbindelser, med en hastighed i omegnen af 50 Mbit pr. sekund, hvilket betyder at boksen kan kan modtage minimum 9 forskellige betalingsfilm ad gangen, udover de normale TV Kanaler.

Broadcastindustrien følger med

Det var symptomatisk for dette års NAB at de "store gamle firmaer" som SONY, JVC, Panasonic o.s.v. måtte finde sig i at spille andenviolin i forhold til de nye opkomlinge, som f.eks. Oracle og Microsoft- Men der var dog interessante tendenser i produktudbuddet hos disse gamle kæmper, blandt hvem et selskab som AVID nu også må regnes.

De fleste digitale redigerings anlæg, kan nu også standard outputte til de nye Internet video formater, som f.eks. Real Media og Microsoft's Netshow. Og i erkendelsen af at også Internetfolket har brug for ordentlig videoredigeringsudstyr, blev der præsenteret "billigudgaver" af highend produkter, til multimediafolket Avid lancerede Avid Showbiz Producer en komplet digital redigeringsløsning inkl. hardware til under 10.000 $. Der blev lagt specielt vægt på at løsningen understøtter de nye Internet og Multimediaformater Real Media, NetShow, ASF, AVI, Quicktime og selvfølgelig understøttelse for både MPEG-1 og MPEG-2.

Play som i Danmark repræsenteres af Videotronic, har NAB's mest berømte show presentator, Kiki Stockhammer. Hun er om nogen, personificeringen af tranformationen fra den analoge tv kultur, til den digitale globale multimedie verden. I år hed Plays showstopper, Globecaster - en komplet Internet TV stadion. Globecaster er bygget over Plays Trinity redigering og har stort set de samme faciliteter : Pris 7.500 $.

Da Internet-TV oftest bliver produceret i kældre og andre ikke så smukke locationer, er der ofte brug for at kunne keye en anden baggrund ind, end det gamle oliefyr. Normalt kræver en god keying en masse lys, heftigt hardware og en grøn eller blå speciallavet baggrund. Det har Play også udviklet en alternativ løsning til. Holoset hedder løsningen, som består af en optisk fluoriserende ring, der sættes på kameralinsen samt et special designet reflekterende gråt bagtæppe - og vupti! kælderen bliver til virtual studie 1. Mere information : http://www.play.com/

Multimedieområdet er nu et af NABs vigtigste.

Samtidig ruster den traditionelle hardwareindustris folk sig gennem yderligere samarbejder og egentlige virksomhedsopkøb. Broadcasterne i USA bombarderes med budskaber om digitalisering og HDTV. Europæerne - og specielt de nordlige lande - tænker i formatvalg. I Danmark venter alle på DRs valg af format.

Sådan lyder nogen af de indtryk man kunne hente gennem et besøg på den vestlige verdens største tv-udstilling NAB i Las Vegas. Mere end 105.000 broadcastere fra hele verden lagde vejen forbi den amerikanske spilleby. Heraf var omkring en femtedel internationale gæster. Det er ny rekord ligesom forventet. Pladsen på udstillingen var i år udviddet med endnu én hal.

@ your marks

Det lille symbol @ sås i år overalt. Også i den broadcast dedikere del af udstillingen. Men det er ikke alle industriens folk, som er lige begejstret over udstillingens og seminarernes drejning. For mens der var pænt besøg i Las Vegas Convention Centers tre store haller, trak den noget mindre multimedieudstilling på Sands Convention Center fulde huse i hele udstillingsperioden på fem dage.

Det samme gjorde de tre konferenceserier med New Media som tema. Arrangørerne har belært af de seneste års erfaringer om den voksende interesse for området flyttet New Media-konferencerne fra de mindre sale til de største. Men alligevel var de største sale til tider fulde til bristepunktet. Med focus på de nye broadcastere - webcasterne - var tingene vendt noget på hovedet. Nu er det de nye, som forsøger at rådgive den gamle del af industrien. Broadcasterne blev igen og igen opfordret til at handle nu, hvis de ville være med på det kraftigt ekspanderende markede for tv sendt via Internet og bredbånd.

Selv formanden for NAB arrangør komiteen var i sin åbningstale inde på spørgsmålet. Der er ikke længere tvivl om, at broadcasterne må nytænke: Han opfordrede broadcasterne til at drage fordel af deres allerede etablerede forbindelser ind i næsten ethvert hjem. En forbindelse med 20 megabit pr. sekund. Hvis ikke det blev udnyttet til data og tv-transmission ville de nye selskaber få mere held med deres kombination af IP Multicasting, bedre comprimeringsteknik, caching-teknik og nye satellitsendinger.

Konkurrencen er der allerede fra de nye medier. Herhjemme mangler TV 2 unge seere. Mit bud er at mange af dem er migreret til det nye medie: Internettet, hvor de også kan se musikvideoer og andet. Men når de har lyst og ikke når det passer folkene på Kvægtorvet.

- Så firmaer som Broadcast.com, Real Networks og Spinner.com er ikke "bare" Internetselskaber, de er også broadcastere. I den fremtidige verden med dens hurtige skift har både Internetselskaber og broadcastere chancen for at gøre deres forretninger, sagde William E. Kennard i sin åbningstale. Og selv de mest tungnemme blandt broadcastindustriens folk fik fat i budskabet, ikke mindst fordi man få dage inden NAB fik nyheden om det indtil da for mange broadcastere helt ukendte "broadcast.com's" salg til virksomheden bag Internettets søgeværktøjs nummer et yahoo.com. Broadcast.com er tre år gammelt i sin nuværende form. Før da var en kort årrække med radiotransmission på nettet.

Hovedaktiviteten har de senere år været tv-transmission via Internettet fra de store amerikanske basketball turneringer. Og prisen for firmaet? Det helt ufattelige beløb af ca. 7,6 milliarder $. Broadcast.com er det firma, som er nået længst med hensyn til transmissioner via Internettet, problemerne omkring at mange vil se den samme begivenhed samtidig (multicasting) mestres fornuftigt. Noget som mange andre internetfirmaer endnu ikke kan klare.

Et af dem som kan er The Fantastic Corporation, som har danske rødder, men i dag har hovedsæde i Schweitz. Denne gang kunne firmaet fortælle om at British Telecom havde indgået samarbejde om distribution, service og salg af deres end-to-end multimedia bredbåndsløsninger. Fantastics kunder er nu vokset til f.eks. Deutche Telecom, Loral Space and Communications, reuters, MTV Europe, EuroSport, Accu Weather, Telecom Italia og European Medical Networks.

Løsninger der holder

Fantastics succes bygger på en evne til at levere softwareløsninger der dur - her og nu. Altså lidt det samme som broadcast.com har gjort på det noget - i transmissionssammenhænge - langsommere Internet. Mark Cuban - en af grundlæggerne af broadcast.com - var på forhånd udset til at være en af New Media konferensernes hovednavne. Med salget blev han super efterspurgt. Den slags giver respekt i USA's mediekredse, så flere mediefolk og journalister forsøgte sig med navnet Mr. Cuban. Det faldt ikke i god jord hos den nye milliardær.

- Jeg har altid heddet Mark, så det må du også kalde mig nu, lød det mange gange fra en forståelig glad og skarp Mark Cuban, som bl.a. brugte sin nyvundne respektable position til at kritisere mange af spillerne på New Media området. Han mener, der sjuskes alt for meget med produkter og software. Det giver meget store problemer i det relativt sårbare miljø, som Internettet repræsenterer.

Men ellers var også dette års helt store aktører på Internetområdet Microsoft og Real. Og med betydelig interesse blev der også set grundigt efter de signaler Apple udsendte. Det helt nye er version 4 af QuickTime. Det er trods alt denne software, som får mange nonlineære redigeringsanlæg til at fungere. Det nye er, at denne version også retter sig mod Internettet og vil blive en alvorlig konkurrent for de to andre nævnte firmaer.

Fjender bliver venner

Et totalt anderledes udviklingsmiljø er kommet til at præge broadcastområdet efter den digitaliseringsbølge, som startede for få år siden, nu er slået igennem for alvor. Det skal gå hurtigt. Og den slags forhastede udviklingsarbejder koster mange penge og andre ressourcer. Blandt de sværeste ting at få er folk med erfaring. Samtidig er den periode, hvor man kan sælge de nye produkter også stadig kortere. Det har branchen ikke andre måder at tackle på, end ved samarbejde og/eller opkøb af viden.

Dette års helt store overraskelse kom på SONYs pressemøde forud for udstillingen. AVID og SONY går sammen om udvikling af bl.a. et MPEG-basseret redigeringssystem. - Vi vil udvikle fælles platforme med udgangspunkt i DVCAM og MPEG, samt i 24p formatet allerede senere i år, fortalte AVIDs direktør Bill Miller på SONYs pressemøde. Et budskab han senere uddybede på AVIDs egen pressemøde få timer senere.

Beslutningen om samarbejde et er vigtigt skridt for broadcastindustrien. Det er en beslutning de to ledelser har taget efter ønsker fra ledende broadcastere. Og det er et privilegie for os hos AVID at kunne være en del af dette samarbejde med SONY, sagde Miller. Blandt de fremmødte pressefolk var der bred enighed om, at det var på tide, de to giganter holdt op med at sætte splid i branchen.

Broadcasterne har heller ikke råd til at skulle have to platforme, to redigeringssystemer eller to formater. Også de skal skifte teknik hurtigere. Bl.a. den amerikanske filmindustri har presset på for at få samarbejdet i gang. 24p-produkterne var et af de helt store emner på dette års NAB.

Næsten alle havde noget i ærmet, selv om der ikke var mange færdige produkter at se på. Men med 2/3 af sendefladerne optaget på film eller direkte spillefilmsmateriale spiller problematikkerne omkring 24 billeder pr. sekund meget ind på broadcastområdet. SONY/AVID vil allerede i år komme med løsninger, som også inkluderer HD-apparater og en af dem, som vil producere på det nye produkt, er allerede klar. Det bliver to-tre nye afsnit af den nye stjernekrigsserie fra LUCAS Film.

Ikke lige glade

Hverken FAST eller Panasonic var særlig glade for den nye akse i broadcastområdet. FAST har indtil nu stået for alt udviklingsarbejdet på MPEG-software området for SONY. F.eks. er de to softwares til FAST 601 og SONY ES3 næsten identiske. FAST arbejder blot udelukkende på MPEG2 konprimeringsformatet. Men som en anonym kilde hos SONY udtrykker det, så er FAST hverken hurtige nok eller store nok på markedet til at følge det udviklingstempo, som er nødvendigt på broadcastområdet. Men på andre områder forløber samarbejdet fint mellem FAST og SONY, bl.a. til postproduction og til prosumer produkterne. Ikke uden grund. Det er nemlig FAST som laverer meget software og mange specialchips til grabberkortere på disse markeder. Mange FAST-kort sælges desuden under andre navne.

Panasonic er den anden store spiller på digitalområdet indenfor broadcastområdet. Deres DVCPro er uhyre populært, men mens der snakkes meget om nye serier af produkter kniber det lidt med at få opfyldt løfterne. Den situation har Matsushita Electric Industrial Co., som ejer Panasonic tænkt sig at gøre noget ved. For at understrege budskabet overfor offentligheden mødte præsidenten for Matsushita, Yoichi Morishita op på pressemødet og holdt en lang tale om de store kræfter, det gigantiske japanske firma har tænkt sig at ligge i broadcastområdet, nu hvor det har så relativt godt fat især i USA's marked. Samtidig vil man sænke priserne på mange af produkterne. Så formatkrigen går videre.

Historien uden ende

Mens formatkrigen hærger, er der utraditionelle spillere, der kommer på banen. En af de, som ser ud til at få indflydelse mange steder, er edb-giganten IBM. Både SONY og AVID viste færdige serverløsninger i samarbejde med IBM. Et af de steder, hvor der først skal ske noget er på CNN, hvor alt arkivmateriale skal på servere fra IBM, mens processen er næsten fuldautomatiseret af SONY.

Men også direkte på broadcastområdet ryger der gnister og falder der hoveder på grund af formatkrigen. En af dem som nu har skiftet side fra Panasonic til SONY er CBS News, som efter er relativt kort flirt med DVCPro formatet nu har kommittet sig til BetacamSX. Foreløbig lyder kontrakten på indkøb af kameraer og båndmaskiner for 20 millioner $. Også FOX har besluttet sig for indkøb af BetacamSX for 17,5 millioner $. Men optimismen er stadig høj hos Panasonic. De har nogle gode produkter i udvikling, som teknisk set er lige så attraktive som konkurrenternes.

Et af de steder, hvor denne formatkrig snart skal udkæmpes, er hos DR, som om kort tid skal vælge format. Kort tid derefter ventes resten af den danske branche med bl.a. TV2 at følge trop. Men det vil fremtiden vise. Specielt den anstrengte økonomi hos TV2 satte sit præg på optimismen hos både branchens sælgere og kunderne. Mange mener, at vi fortsat vil komme til at se begge formater i marken. Og mon ikke det i sidste ende - trods alle ulemper - er bedst for broadcasterne, hvis der er konkurrence i stedet for monopol?

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs