MediaWatch

Børnereklame forbud et slag i luften

Børn er i virkeligheden udmærket i stand til at skelne mellem TV-reklame og virkeligheden. Ofte er de bedre end forældrene, fordi børn vokser op med TVs billedsprog og tempo. Det fremgår af en analyse fra analyseinstituttet GFK, der i 1996 gennemførte en omfattende kvalitativ analyse om børn og TV-reklame. Lene Hansen fra GFK er ikke i tvivl: De helt små kan have problemer, men de lærer hurtigt. Lektor Birgitte Tufte var med til at udforme GFK-analysen for to år siden og er kommet mere i tvivl. Dog betragter hun ikke et forbud som en ideel løsning. Det er snarere de unge travle forældre, man skal se på. De køber sig aflad for, at de tilbringer for lidt tid hos børnene, og her spiller TV-reklamen ind.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Inddrag brugerne i din personalisering

Personalisering er ikke en invasion af redaktionel selvstændighed, hvis vi selv tager ansvar for, hvordan det implementeres - men alligevel ender personaliseret indhold ofte i bjælke 13 på websitet. Sådan lyder det fra ugens klummeskribent Malte Jørstad, som giver et par råd til at gøre oplevelsen nemmere for både medie og modtager.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs