Børnereklame forbud et slag i luften

MediaWatch

Børn er i virkeligheden udmærket i stand til at skelne mellem TV-reklame og virkeligheden. Ofte er de bedre end forældrene, fordi børn vokser op med TVs billedsprog og tempo. Det fremgår af en analyse fra analyseinstituttet GFK, der i 1996 gennemførte en omfattende kvalitativ analyse om børn og TV-reklame. Lene Hansen fra GFK er ikke i tvivl: De helt små kan have problemer, men de lærer hurtigt. Lektor Birgitte Tufte var med til at udforme GFK-analysen for to år siden og er kommet mere i tvivl. Dog betragter hun ikke et forbud som en ideel løsning. Det er snarere de unge travle forældre, man skal se på. De køber sig aflad for, at de tilbringer for lidt tid hos børnene, og her spiller TV-reklamen ind.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også