MediaWatch

Konstruktiv journalistik kan blive den nye normal

Medier skal kæmpe hårdere om brugernes opmærksomhed, og det vil skabe mere aktivistiske medier, der bliver mere løsningsorienterede, end vi er vant til, forudser adm. direktør for medievirksomheden Brain Gain Group.

Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv

Der har i flere år været en stigende hype omkring begrebet konstruktiv journalistik. Helt aktuelt kan man læse i fagbladet Journalisten, at BBC tager ved lære af danske medier og henter inspiration fra både DR og TV2. Og man kan forstå på Ulrik Haagerup, DR's nyhedsdirektør, at hans hede drøm er, at den konstruktive journalistik skal ændre journalisters selvopfattelse og gøre os i stand til at se med begge øjne.

Jeg er meget enig i, at det ikke giver mening kun at beskrive problemer og uretfærdigheder. I virkeligheden kan man jo gå så langt som til at sige, at nyheder i klassisk forstand beskriver verden, som den ikke er hver dag. Det er der talrige eksempler på, og alle husker med begejstring professor Hans Rosling, der med æbler forklarede, at det aldrig har gået bedre i menneskets udvikling på verdensplan end nu, og at journalisternes kritiske blik dermed uundgåeligt laver en skævvridning.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs