Konstruktiv journalistik kan blive den nye normal

Medier skal kæmpe hårdere om brugernes opmærksomhed, og det vil skabe mere aktivistiske medier, der bliver mere løsningsorienterede, end vi er vant til, forudser adm. direktør for medievirksomheden Brain Gain Group.
Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv
Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv
Mathias Lund Schjøtz, adm. direktør hos Brain Gain Group og chefredaktør for Brain Food

Der har i flere år været en stigende hype omkring begrebet konstruktiv journalistik. Helt aktuelt kan man læse i fagbladet Journalisten, at BBC tager ved lære af danske medier og henter inspiration fra både DR og TV2. Og man kan forstå på Ulrik Haagerup, DR's nyhedsdirektør, at hans hede drøm er, at den konstruktive journalistik skal ændre journalisters selvopfattelse og gøre os i stand til at se med begge øjne.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også