En del af Watch Medier

MediaWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
27.04.2015kl. 09.46

Mobil revolution slår cookies til krummer

Vandringen fra desktop til mobil udvander værdien af cookies og kalder på nye metoder for at kunne måle annonceeffekt, skriver Facebooks danske chef, Daniel Käfer.
Daniel Käfer, landechef for Facebook i Danmark

Om Daniel Käfer

  • Landechef for Facebook, Danmark
  • Tidl. direktør for Appolo Management. Før da ansat i SBS Discovery fra 2000-2011 senest som salgschef
  • Udd. cand. merc. ved CBS

En af de største udfordringer for annoncører har altid været at måle resultaterne af de mange dyre reklamekroner. Det gamle citat fra John Wanamaker om at halvdelen af hans marketing investering var spildt, holder desværre i nogen grad stadig stik – særligt når det gælder måling af det salg, der sker offline.

Med udbredelsen af smartphones er forbrugerne begyndt at gøre langt flere ting fra mobilen, som de tidligere brugte en desktop computer til. Tal fra Kulturstyrelsen viser, at andelen af danskere, der bruger deres mobil til at gå på nettet, er steget voldsomt fra en ud af fem i 2010 til over halvdelen blot fire år senere – og brugen af apps har set en lignende udvikling.

Udvander cookie-værdi

I flere år har reklamebranchen derfor kæmpet en stadigt vanskeligere kamp for at kombinere data fra forskellige kilder og et større antal cookies for at sikre, at effektmålingerne hvilede på information, der var både relevant og brugbar. Skiftet i vores adfœrd er dog i stigende grad ved at vœre en decideret ”mobil revolution”, og udgør i dag en bombe under vores evne til at måle og dokumentere effekten af vores kampagner.

Efterhånden som ”mobile” hastigt er ved at blive den platform, hvor det største medieforbrug sker, udvandes værdien af cookies. Og hvad gør vi så? I anden sammenhœng hørte jeg for nylig Carats digitale direktør fortœlle, at der er over 18 millioner cookies i Danmark. Hvis bare det tal er nogenlunde prœcist, siger det noget om store de udfordringer, den mobile revolution skaber. Ikke alene er der flere cookies pr. forbruger på tvœrs af devices – i langt de fleste hjem vil der også vœre flere forbrugere pr. cookie, hvilket ikke gør udfordringen mindre.

Med mange forskellige muligheder for at markedsføre sine produkter online, skal der nok findes mere end en løsning. Løsningen for os har vœret at sikre, at vi udnytter de muligheder vores platform giver for at måle på tvœrs af enheder. For os har det bl.a. vœret vigtigt, at vi er i stand til at dokumentere, hvor stor en effekt online-annoncer har haft på salget i en eller flere fysiske butikker.

Dækning skyder over mål

Forstå mig ret: Cookies rummer stadig muligheder, isœr for indhold, der primœrt søges og findes på desktop, så deres tid er endnu ikke forbi. Men det kommer. Allerede i dag betyder brugen af cookies, at man risikerer at bruge annoncekroner på at vise reklamer for personer uden for målgruppen, f.eks. œgtefœller eller børn i samme husstand. Helt konkret viser tal fra Atlas og Nielsen, at målinger, der baserer sig på cookies, overvurderer reach med 26 pct., at prœcision af demografiske variable er 59 pct., at frekvensen af impressions er undervurderet med 41 pct. og at 21 pct. af conversions slet ikke bliver fanget af målingen.

Så tilbage til udfordringen: Hvordan identificerer vi hvilken del af marketingbudgettet, som virker, og hvilken del, der er spildt, når det gælder salg ude i de fysiske butikker? Vi har leveret vores bud på en løsning for vores platform – men det her er større end os. Alle annoncører bruger jo penge i mange kanaler og udover behovet for at dokumentere effekt i de enkelte kanaler, er der også behov for at kunne sammenligne på tvœrs. Den udvikling er en del af fremtiden for vores branche, og vi ser frem til at vœre en del af debatten om hvordan vi kan sikre størst mulig effekt til annoncørerne.

Relaterede artikler:

  • Foto: /ritzau/Jens Dresling/Arkiv

    Facebook får vital rolle i valgkampen

  • Foto: JENS DRESLING/POLFOTO/ARKIV

    Facebook omrokerer: Op med ‘venner’ - ned med nyheder

    For abonnenter

  • Foto: Colourbox

    Rapport: Så meget steg digital annoncering i 2014

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Stine Bidstrup
Digital

Yousee-ejer hopper på stedet

TDC-selskabet Nuuday har sparet sig til bedre drift og er begyndt at levere fremgang. Selskabet tabte kunder på kabel-tv, viser tal fra fjerde kvartal, der dog er bedre end længe.
  • Nuuday flytter 174 it-ansatte til Capgemini
  • Nuuday-topchef aflyser 5G-krigen
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Navne

Pressechef i Klimaministeriet skifter til rådgiverstilling

For abonnenter

Foto: Pr/aller Media A/s
Ugeblade & Magasiner

Aller Medias topchef: "Vi skal også være levedygtige i den digitale arena"

For abonnenter

Foto: Melissa Kühn Hjerrild/Politiken/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Danske biblioteker møder økonomisk pres af stigende digitale udlån

Foto: Jenny Kane/AP/Ritzau Scanpix
Medienyt

Gannett sløjfer kommentarspor på de fleste af sine nyhedssites

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Seneste nyt

  • Pressechef i Klimaministeriet skifter til rådgiverstilling – 10.20
  • Yousee-ejer hopper på stedet – 09.32
  • Aller Medias topchef: "Vi skal også være levedygtige i den digitale arena" – 08.25
  • Gannett sløjfer kommentarspor på de fleste af sine nyhedssites – 08.04
  • Danske biblioteker møder økonomisk pres af stigende digitale udlån – 07.27
  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 5. feb.
  • Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen – 5. feb.
  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 4. feb.
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 4. feb.
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 4. feb.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • SoMe Manager

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • People Manager for Upright Music

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

Se flere jobs

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Business Intelligence Specialist

  • Scrum Master with a practical approach

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • SoMe Manager

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • People Manager for Upright Music

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge