Hovedløst at amputere tv-tilbud til unge 

TV er hovedgrunden til, at DR også når børn og unge på nettet, derfor vil det ikke give mening at omlægge DR3 til online kanal alene, skriver DR's mediedirektør Gitte Rabøl i et svar til SBS Discovery.
Gitte Rabøl, mediedirektør i DR

Det gælder om at holde tungen lige i munden, hvis man skal følge med i debatten op til medieforhandlingerne. F.eks. har det været interessant at se, hvordan den blot 1-år gamle kanal DR3 først var en alvorlig trussel mod de kommercielle tv-kanaler og nu tilsyneladende har så uendelig lidt betydning som tv-kanal, at den uden videre kunne lukkes og lægges på nettet i stedet.

Enig blå fløj: Afskaf DR3 som flow-kanal

Senest mener Jesper Jürgensen, at man kan sammenligne tv til en yngre målgruppe med børneradio, og at DR derfor taler med to tunger, når vi påpeger, at unge stadig ser flow-tv i stor stil, mens de alleryngste børn faktisk kun meget sjældent lytter til radio. 

Debat: DR taler med to tunger i DR3-debat

Der er hverken ”flere tunger” eller stor mystik: Der er tale om to meget forskellige platforme og to meget forskellige målgrupper.

Børn bruger tv - ikke radio

Vi ved, at de yngre danskere (15-39 år) ser 2 timer og 34 minutters flow tv om dagen, mens netforbruget – selvom det ganske rigtigt vokser – kun udgør cirka 45 minutter, når man medtager alle former for streaming, inkl. youtube og film.

Vi ved, at de færreste 4-årige tænder for et radioapparat ligesom de færreste 11-årige har transistor på værelset. Ramasjang og Ultra står for 0,1% af den samlede radiolytning. Det nuværende radio-tilbud når altså kun i meget begrænset omfang ud til børnene. Samtidig ved vi, at børnene er på tv og digitale medier og at halvdelen af de 3-6årige har anvendt Ramasjang-app’en til tablet.

Vi ved, at der er stor forskel på de 3-12-årige agerer og de 15-39-årige. Og at radio og tv er to meget forskellige platforme, som ikke uden videre kan sammenlignes. Alt dette ved Jesper Jürgensen forhåbentlig også godt.

TV styrker net-tilbud

Hvad ofte glemmes i debatten, er det helt centrale, at når DRs net-tilbud til de alleryngste (Ramasjang og Ultra) er så populære, er det netop i kraft af, at de baserer sig på stærke broadcast brands (tv-kanalerne DR Ramasjang og DR Ultra). Det er den samme pointe, der gælder for DR3. Uden en flowkanal til de yngre tv-seere, er det i dag ikke muligt at få den nødvendige gennemslagskraft eller levere det indhold, de må forvente for licensen.

Jeg forstår godt, at Jürgensen falder for fristelsen at referere til BBC3. Men alle der følger bare en smule med i debatten må også vide, at BBC kun lukker deres flow-kanal fordi de er tvunget af omstændighederne.  Det har intet at gøre med ambitioner om, at nå den unge målgruppe. Faktisk har BBC selv givet udtryk for, at lukningen kommer på et kritisk tidspunkt og formentlig 4-5 år for tidligt. Som medieforbruget er i 2014, kræver det en tilstedeværelse på både traditionelle og nye platforme, hvis man vil være hvor danskerne er og hvis man for alvor mener noget med ambitionerne om at nå den yngre målgruppe. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også