En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
17.08.2022kl. 08.23

Borgerlige partier fastholder planer om at skrotte medieaftale efter valg

Seneste meningsmålinger peger i retning af, at det politiske flertal kan svinge i borgerlig retning efter et forestående folketingsvalg. Det vil sende partierne ud i en ny runde af forhandlinger om et medieforlig til at afløse det seneste.
Venstres Jan E. Jørgensen og Birgitte Bergmann fra Konservative vil ikke lade medieaftalen stå uændret, hvis flertallet i Folketinget skifter efter valg. Nye Borgerlige er også klar til at skrotte aftalen. | Foto: Jens Dresling / Ritzau Scanpix (sammensat af mediawatch)
af JULIE FOGDE

Blækket er knap nok tørt ind på den smalle medieaftale, som den socialdemokratiske regering indgik i slutningen af maj, før aftalepapiret snart risikerer at blive makuleret og erstattet af en ny. For hvis de borgerlige partier får flertal ved det forestående folketingsvalg, så vil de skrotte forliget og indlede forhandlinger om et nyt, skriver Politiken

Både Venstre og Konservative fortalte allerede i maj til MediaWatch, at de forventede at smide store dele af medieaftalen i skraldespanden, hvis flertallet skiftede efter et folketingsvalg, men det er først her til sommer, at nye meningsmålinger indikerer, at scenariet ikke er urealistisk.

I Politiken lyder det nu enstemmigt fra Venstre, Konservative og Nye Borgerlige, at de vil lave en ny aftale, hvis de får flertal efter et folketingsvalg. Det er især det såkaldte kulturbidrag, de ekstra midler til DR og krav om overenskomstlignende forhold for alle medier, der modtager mediestøtte, som de borgerlige partier ikke kan acceptere fra den seneste medieaftale. Aftalen er endnu ikke gjort til lov.

Nu ligger regeringens lovforslag om streamingtjenesters kulturbidrag klar

Borgerlige partier vil skrotte store dele af medieaftale efter valg

Relaterede artikler:

  • Foto: Henning Hjorth

    Nu ligger regeringens lovforslag om streamingtjenesters kulturbidrag klar

    For abonnenter

  • Venstres Jan E. Jørgensen og Birgitte Bergmann fra Konservative vil ikke lade medieaftalen stå uændret, hvis flertallet i Folketinget skifter efter valg. | Foto: Jens Dresling / Ritzau Scanpix (sammensat af mediawatch)

    Borgerlige partier vil skrotte store dele af medieaftale efter valg

    For abonnenter

  • Debatten stod mellem producer i Nordisk Film Production, Trin Hjortkjær Thomsen, direktør i Det Danske Filminstitut, Claus Ladegaard, medieordfører for Det Konservative Folkeparti, Birgitte Bergman, medieordfører for Venstre Jan E. Jørgensen, medieordfører for Socialdemokratiet, Kasper Sand Kjær, indholdsdirektør for TV 2, Lotte Lindegaard, og adm. direktør i Nordisk Film, Allan Mathson Hansen. Moderator var Jesper Eising, pressechef i Egmont. | Foto: Kit Lindhardt

    Kulturbidrag bliver kaldt "afgørende" for dansk film og "pisse ærgerligt" for TV 2

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 
  • Stig Ørskov: Nedskæringer handler i høj grad om at sikre økonomi under printaviser
  • Avishuse hæver priserne: ”Vi er fuldstændig på det rene med, at vi spænder buen"

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti har bandlyst brugen af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Photo: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

For abonnenter

Foto: Colourbox
Digital

Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Photo: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

Det danske annoncemarked voksede i 2022, hvor genåbningens effekter værnede mod de værste konsekvenser af krig og inflation. Markedet vil dog tabe fart i 2023, vurderer Kantar Gallup og bureauchefer.

For abonnenter

Foto: Tv 2 / Danmark
TV

TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling

TV 2s kommercielle direktør understreger, at TV 2 Play skelner mellem uforsætlige og systematiske videredelinger af logins til tjenesten.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dansk Folkeparti har bandlyst brugen af Tiktok på arbejdstelefoner – 15.35
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge