MediaWatch

Mette Frederiksen lancerer sin egen samtale-podcast

Statsminister Mette Frederiksen lancerer fredag første afsnit af sin egen podcast. Gæsten er Rune Lykkeberg.

Socialdemokratiet og landets statsminister, Mette Frederiksen, vil ugentlig udgive podcasts. | Foto: Martin Sylvest

Fredag lancerer statsminister Mette Frederiksen (S) sin egen podcast.

Det skriver hun i et opslag på Facebook.

Podcasten, der kommer til at hedde ”Statsministeren Spørger”, vil være bygget op om, at statsministeren hver uge inviterer en gæst ind til en samtale.

De to vil så snakke om et emne, der optager dem begge.

”Ideen er, at der skal være tid til en ærlig snak om de dilemmaer, verden unægteligt rummer.”

”Plads til at være enige, men også uenige,” skriver Frederiksen i opslaget.

Fredag lanceres podcastens første afsnit. Det bliver med Rune Lykkeberg som gæst. Han er chefredaktør på avisen Information.

Emnet for første afsnit vil være Vesten før og efter krigen i Ukraine. Også klimakrisen, Indien og Europa vil der blive talt om, varsler statsministeren.

Hun skriver, at der sjældent findes én god løsning på de svære spørgsmål, og at verden ikke kommer i sort og hvid.

I stedet er politik oftest fyldt med nuancer, svære overvejelser og dilemmaer, skriver statsministeren.

”Jeg har selv været i tvivl. Mange gang. Og i de situationer søger jeg ofte ny information og taler med mennesker, som jeg stoler på og respekterer.”

”Jeg tror oprigtigt på, at det er i den politiske debat – om alt det der er svært – at vi bliver klogere på hinanden og på vores samfund,” skriver Frederiksen.

Ifølge Socialdemokratiet vil podcasten kunne findes, der hvor man plejer at finde sine podcasts.

Mere fra MediaWatch

DR og Roskilde Festival dropper tv-samarbejde

Danmarks Radio har droppet alle livekoncertoptagelser og tv-produktioner fra årets musikfestivaler heriblandt Roskilde Festival. Seertilslutningen står ikke mål med ressourceforbruget, lyder det. I stedet spreder DR sine medarbejdere over flere festivaler henover sommeren.

EU-pulje for nyhedsmedier åbner

Europa-Kommissionens organisation Creative Europe har lanceret en pulje for journalistiske partnerskaber på tværs af landegrænser, som skal understøtte bæredygtige forretningsmodeller for nyhedsmedier.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs