MediaWatch

Halvdelen af svenskerne lytter til podcast – men bruger kun få penge på indhold

”Det faktum, at halvdelen af befolkningen i en gennemsnitlig uge lytter til podcasts, udgør et solidt grundlag for en kraftig vækst i reklamer, siger Marie Nilsson, adm. direktør i Mediavision.

Foto: Mikkel Hørlyck

3,8 mio. – svarende til 51 pct. – af svenskerne i alderen 15 til 74 år lytter ugentligt til podcast. Heraf lytter 35 pct. dagligt til podcast, fremgår det af en rundspørge fra analyseselskabet Mediavision. Størst gennemslag har podcasts i aldersgruppen 15-34-årige, hvor op mod 70 pct. i første kvartal af 2022 lyttede ugentligt.

”På meget kort tid er podcasts blevet meget populære blandt lyttere i Sverige. Det faktum, at halvdelen af befolkningen i en gennemsnitlig uge lytter til podcasts, udgør et solidt grundlag for en kraftig vækst i reklamer, siger Marie Nilsson, adm. direktør i Mediavision.

Men foreløbigt halter det med betalingsvilligheden blandt brugerne, og Mediavision konkluderer, at et svensk betalingsmarked for podcasts ser ud til at ligge langt ude i fremtiden.

Det fremgår, at de svenske brugere afsætter mindre end 1 pct. af deres normale betaling for medier til podcasts. Til sammenligning får musikstreaming 10 pct. brugernes medieøkonomi, mens lydbøger rammer omkring 5 pct.

Mere fra MediaWatch

B.T.'s fejlskud bekymrer ikke brancheorganisation

Direktør for Danske Medier ser B.T.’s investeringslyst som et sundhedstegn, selv om storbyeventyret kuldsejlede på under et år. Det er dog nødvendigt at knække koden til de lokale og digitale læsere, mener han.

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs