EU-forhandlere er enige om historisk lov mod techgiganter

En ny lov skal forhindre markedsdominans til store techselskaber. Margrethe Vestager kalder aftalen "stærk".
Leder af EU-Parlamentets forhandlingsdelegation ved trilog-forhandlingerne om DMA, Andreas Schwab. | Foto: Pool/Reuters/Ritzau Scanpix
Leder af EU-Parlamentets forhandlingsdelegation ved trilog-forhandlingerne om DMA, Andreas Schwab. | Foto: Pool/Reuters/Ritzau Scanpix
af ritzau

Forhandlere fra Europa-Parlamentet og de 27 EU-medlemslande er torsdag nået til enighed om en skelsættende lov, der skal regulere techgiganter som Google, Meta, Amazon og Apple.

Den tyske EU-parlamentariker Andreas Schwab kalder aftalen for "begyndelsen på en ny æra for teknologisk regulering på verdensplan".

"Loven om Digitale Markeder (DMA) sætter en stopper for den stadig stigende markedsdominans blandt store techvirksomheder," udtaler han i en erklæring.

Det er Andreas Schwab, der har stået i spidsen for EU-Parlamentets forhandlingsdelegation.

DMA har fokus på risici for markedsforvridning og retter sig mod de allerstørste digitale aktører for at forhindre dem i at misbruge deres dominerende markedsposition.

Den nye lov er den første større indsats for at regulere digitale tjenester i EU i 20 år.

Loven omfatter platforme som søgemaskiner og sociale netværk med mindst 45 millioner aktive EU-brugere om måneden samt en børsværdi på mindst 75 milliarder euro og en årlig omsætning på mindst 7,5 milliarder euro.

EU's konkurrencekommissær, danske Margrethe Vestager, skriver på Twitter fra forhandlingssalen, at forhandlerne er endt med en "god og stærk aftale".

"Denne lov baner vej for et retfærdigt digitalt marked. De store selskaber må nu tage et ansvar," siger hun i en video på Twitter.

Hun tilføjer, at der holdes pressemøde om DMA fredag klokken 08.45.

Med den nye lov indføres der blandt andet et forbud mod, at de store teknologiselskaber favoriserer deres egne produkter og tjenester fremfor andre selskaber.

Derudover får brugere mulighed for at slette forudinstallerede apps. De får også mulighed for at bruge digitale tjenester uden at skulle acceptere, at deres data bliver delt med andre af virksomhedens platforme.

I tilfælde af større brud på den nye lov skal selskaberne kunne straffes hårdt. I værste fald med en opløsning af selskabet.

Loven skal godkendes af både EU-Parlamentet og EU's ministerråd, før den kan træde i kraft.

Mediebranchen appellerer til øget politisk pres på techgiganter under afsluttende EU-forhandlinger 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår