MediaWatch

Danske Medier efter møde med minister: Der er lydhørhed, men ingen løfter

Forud for et snarligt medieudspil fra regeringen var Danske Medier og Dansk Journalistforbund til møde med kulturministeren for et sidste lobby-idspark om deres forhåbninger til udspillet.

Mads Brandstrup tiltrådte som adm. direktør i Danske Medier 1. september. Han kom fra en stilling som særlig rådgiver for finansminister Nicolai Wammen (S). | Foto: Kit Lindhardt

Det var ikke et møde, hvor der kom nye, banebrydende meldinger fra regeringen, men ørene var til gengæld slået ud. Nogenlunde sådan opsummerer adm. direktør i Danske Medier Mads Brandstrup tirsdagens møde med kultur- og kirkeminister Ane Halsboe-Jørgensen (S), hvor også Dansk Journalistforbund deltog.

"Der var ikke konkrete politiske tilsagn, men vi oplevede en minister, som var lyttende, og som kvitterede for alle vores input. Det er klart, at på sådan et møde kommer ministeren ikke til at løfte sløret for retningen for udspillet, men der var en konstruktiv dialog mellem os, så det er jeg positiv over for," siger Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier.

Mødet var kommet i stand på opfordring af Dansk Journalistforbund og Danske Medier, og mens journalistforbundets formand, Tine Johansen, kom med forbundets dagsorden, kom Mads Brandstrup også med Danske Mediers.

"For os var det vigtigt at få understreget, at der er en række mindre - særligt lokale og regionale medier - som ser ind i et meget svært 2022 med faldende annonceindtægter, og voldsomt stigende udgifter til blandt andet avispapir, og derfor er det vigtigt, at der kommer en hurtig afklaring omkring mediernes økonomi, og at den lovede ugeavispulje også kommer til at virke fra 2022, sådan som vi er blevet stillet i udsigt," siger Mads Brandstrup.

Danske Medier har i længere tid lobbyet for at sætte gang i den nævnte ugeavispulje på 25 mio. kr, som oprindeligt blev indført af den daværende VLAK-regering i 2018, men som aldrig er blevet implementeret.

Puljen blev ikke skrevet ind i finansloven, og derfor det det forhåbningen hos Danske Medier, at puljen implementeres i medieforliget gældende fra årsskiftet.

Techgiganterne

Et af de mest omtalte aspekter af en kommende medieaftale bliver en regulering af de internationale techgiganter som Google og Facebook.

"Vi er meget glade for regeringens fokus på techgiganter, og vi opfordrer til, at man læner sig ind i de EU-forhandlinger, som jo går ind i sin sidste fase efter nytår, med størst mulig styrke og ser, hvem man har af ligesindede lande, fordi vi mener, der er behov for at øge ambitionsniveauet i de to store EU-direktiver, der forhandles - altså DMA og DSA, både når det glæder unfair konkurrence på annoncemarkedet, men også muligheden for at medieorganisationer kan forhandle kollektivt med Google, Facebook og alle de andre, for at sikre, at vi får en fair betaling for deres udnyttelse af vores indhold," siger Mads Brandstrup.

Dansk Journalistforbund har foreslået en streamingafgift og afgifter på digitale annonceindtægter, og Danske Medier mener, at indtægterne derfra skal bruges til at sænke andre afgifter for danske medier.

"Hvis man gennemfører ønsket om en streamingafgift, så synes vi, at provenuet skal bruges på at sænke skatter og afgifter andre steder, og det kunne blandt andet være at udvide den digitale nulmoms til også at omfatte magasiner, og det kan bruges til at fjerne lønsumsafgiften. Så det er nogle helt kontante breg, som øjeblikkeligt vil forbedre økonomien for en række medievirksomheder," siger Mads Brandstrup.

Ønskerne fra både Danske Medier og Dansk Journalistforbund er velkendte, og Mads Brandstrup mener ikke, at der er noget, der ligger i vejen for, at forhandlingerne skal gå i gang.

"Nu handler det sådan set bare om at komme i gang. Vi har talt om medieforhandlingerne i rigeligt tid, så nu synes vi sådan set bare, at de skal sættes i gang," siger Mads Brandstrup.

Forhandlingerne sættes i gang efter regeringens udspil, som ifølge kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen kommer "i starten af det nye år", sagde hun mandag i P1-programmet "Ring til regeringen".

Danske Medier sætter lid til medieaftale efter finanslov uden ugeavispulje

Danske Medier: Drop "mærkværdig ekstraskat" på danske medier

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs