Politikere har forskellig gennemslagskraft på sociale medier og nyhedsmedier

Det er ofte ikke de samme politikere, der har meget omtale i traditionelle nyhedsmedier, der også hitter på sociale medier, viser opgørelse fra Roskilde Universitet.
Ole Birk Olesen (LA) har fået langt mere interaktion på sociale medier end omtale i traditionelle nyhedsmedier, viser undersøgelse fra Roskilde Universitet. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Ole Birk Olesen (LA) har fået langt mere interaktion på sociale medier end omtale i traditionelle nyhedsmedier, viser undersøgelse fra Roskilde Universitet. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Der er forskel på, hvilke politikere der formår at skabe røre om sig selv på sociale medier som Facebook og Instagram, og hvilke politikere der formår at få meget omtale i traditionelle nyhedsmedier.

Det viser en opgørelse foretaget frem til kommunalvalget 16. november af Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet i samarbejde med Altinget og Infomedia.

Opgørelsen viser en top 20-liste over kommunalvalgskandidater med mest omtale på sociale medier og en tilsvarende liste over kandidater med mest omtale i traditionelle medier.

Otte politikere indgår i top 20 på begge lister, mens resten enten gør det godt på sociale medier eller i nyhedsmedierne.

Eksempelvis fremgår det på listen over sociale medier, at Ole Birk Olesen (LA) fra København er nr. 1, mens han er nummer 60 på listen over omtaler i traditionelle nyhedsmedier. Han har selskab i toppen af Christina Krzyrosiak Hansen (S) fra Holbæk og Pelle Dragsted (EL) fra Frederiksberg, som begge ligger et godt stykke længere nede på hitlisten over medieomtaler i de traditionelle nyhedsmedier.

"Ser man på disse tre politikere, er der virkelig en forskel mellem de forskellige platforme. De er alle politikere, der er meget kendte i deres lokalområde; en tidligere minister, en nuværende borgmester og et tidligere højt profileret folketingsmedlem, men de satser tilsyneladende ikke primært på de traditionelle medier i dette valg. De er helt åbenlyst gode til at udnytte det potentiale, der er i de sociale medier. Det spændende bliver jo så, om de sociale medier får betydning for deres stemmetal," siger studielektor Mads Kæmsgaard Eberholst, som står bag undersøgelsen sammen med professor Mark Blach-Ørsten.

Kommunalvalget løber af stablen i dag, 16. november.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også