Politikere har forskellig gennemslagskraft på sociale medier og nyhedsmedier
![Ole Birk Olesen (LA) har fået langt mere interaktion på sociale medier end omtale i traditionelle nyhedsmedier, viser undersøgelse fra Roskilde Universitet. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13467995.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20210326-082927-4-1920x1079we.jpg)
Der er forskel på, hvilke politikere der formår at skabe røre om sig selv på sociale medier som Facebook og Instagram, og hvilke politikere der formår at få meget omtale i traditionelle nyhedsmedier.
Det viser en opgørelse foretaget frem til kommunalvalget 16. november af Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet i samarbejde med Altinget og Infomedia.
Opgørelsen viser en top 20-liste over kommunalvalgskandidater med mest omtale på sociale medier og en tilsvarende liste over kandidater med mest omtale i traditionelle medier.
Otte politikere indgår i top 20 på begge lister, mens resten enten gør det godt på sociale medier eller i nyhedsmedierne.
Eksempelvis fremgår det på listen over sociale medier, at Ole Birk Olesen (LA) fra København er nr. 1, mens han er nummer 60 på listen over omtaler i traditionelle nyhedsmedier. Han har selskab i toppen af Christina Krzyrosiak Hansen (S) fra Holbæk og Pelle Dragsted (EL) fra Frederiksberg, som begge ligger et godt stykke længere nede på hitlisten over medieomtaler i de traditionelle nyhedsmedier.
"Ser man på disse tre politikere, er der virkelig en forskel mellem de forskellige platforme. De er alle politikere, der er meget kendte i deres lokalområde; en tidligere minister, en nuværende borgmester og et tidligere højt profileret folketingsmedlem, men de satser tilsyneladende ikke primært på de traditionelle medier i dette valg. De er helt åbenlyst gode til at udnytte det potentiale, der er i de sociale medier. Det spændende bliver jo så, om de sociale medier får betydning for deres stemmetal," siger studielektor Mads Kæmsgaard Eberholst, som står bag undersøgelsen sammen med professor Mark Blach-Ørsten.
Kommunalvalget løber af stablen i dag, 16. november.
Relaterede artikler
Lokalaviser: Print har hovedrollen i KV 21-annoncering
For abonnenter