MediaWatch

Kommentator: Streaming sætter smalt public service-indhold under pres

Dansk public sevice-indhold har sværere vilkår i en streaming-tidsalder, end det havde, da flow-tv var konge, lyder det fra mediekommentator Jacob Mollerup.

Foto: Screenshot fra play.tv2.dk

Kampen om mediebrugernes tid og opmærksomhed, som har fået public service-stationerne DR og TV 2 til at skrue gevaldigt op for trykket på deres respektive streamingtilbud for at samle frafaldne flow-seere op i den digitale arena, er en udfordring for det smallere public service-indhold. Det vurderer mediekommentator Jacob Mollerup i Politiken.

Han baserer det på oplysninger fra de to public service-medier på Copenhagen TV Festival i sidste uge, hvor TV 2 fortalte, at det er blot 10 pct. af programmerne, der udgør omkring 80 pct. af streaming-forbruget på TV 2 Play, mens det tilsvarende tal for DR var 75 pct.

"Engang troede vi, at de mange streamingtilbud kunne blive et løft for mere specialiseret indhold. Realiteten er, at nicheindholdet får sværere ved at opnå synlighed midt i det voldsomme udbud. Hvis tv-stationernes svar er færre men større produktioner, bliver det ikke nogen fest for det smallere kvalitetsindhold," skriver Jacob Mollerup i sin kommentar.

Som MediaWatch skrev i sidste uge, var den Play-eksklusive "Klovn" sæson 8 det mest sete on demand-program på TV 2 Play med 843.000 seere. Dramaserierne Badehotellet og Hvide Sande indtager anden og tredjepladsen med 825.000 og 743.000 seere. Samme tendens oplever DRTV, fortalte Peter Rosberg, DR’s publiceringschef, som anerkendte, at en del af indholdet drukner af den årsag.

"Jeg mener, at 75 pct. af vores tidsforbrug ligger omkring topindholdet. Der er en stor udfordring i, at meget af det specialiserede indhold drukner," lød det fra Peter Rosberg.

DR og TV 2: Meget indhold drukner på vores streamingtjenester 

DR og TV 2: Produktionsboom er med til at presse arbejdsmiljøet i branchen 

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs