MediaWatch

Regeringen vil indføre mærkningsordning for influencers

Youtubere, bloggere og andre influencers skal underlægges en ny mærkningsordning, der skal gøre det nemmere for børn og unge at navigere på sociale medier, hvis det står til Socialdemokratiet.

Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

I forsøg på et livtag med skjult reklame på sociale medier og indhold uegnet for børn og unge, vil regeringen nu udarbejde et sæt retningslinjer og en mærkningsordning for bloggere, youtubere og andre influencers på linje med den, vi kender fra film og spil, så det bliver nemmere at navigere i det sociale mediehav. Det skriver Politiken.

"Youtubere og influencere når ofte ud til utrolig mange unge mennesker, og derfor har det fået os til at stille spørgsmålet om, hvordan vi får det etiske aspekt ind i den digitale verden. Forhåbningen er, at retningslinjerne får leverandørerne til internt at holde hinanden op på god skik," siger kulturminister Joy Mogensen (S) til avisen.

Retninglinjerne vil være inspireret af de presseetiske regler, hvor et medie kan tilmelde sig Pressenævnet og frivilligt lade sig underlægge et sæt etiske spilleregler, og det vil være Medierådet for Børn og Unge, der i samarbejde med andre aktører skal udarbejde et konkret forslag og efterfølgende føre tilsyn.

Bloggerformand: Børn skal vide præcis hvornår der reklameres 

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs