MediaWatch

Udbuddet af mediestillinger er røget i vejret

Ifølge en ny opgørelse fra AJKS er antallet af ledige mediestillinger stigende og næsten fordoblet i forhold til sidste år.

Foto: Janus Engel/Ritzau Scanpix

Efter at være faldet stødt under coronakrisen er udbuddet af ledige mediestillinger steget markant siden midten af 2020. Det skriver Journalisten med henvisning til tal, som Arbejdsløshedskassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS) har indsamlet.

Det fremgår, at antallet af ledige stillinger inden for kategorierne "information og kommunikation" er steget fra 2166 i 2. kvartal i 2020 til 4326 i 1. kvartal af 2021 - "det går med andre ord den rigtige vej," skriver AJKS.

Arbejdsløshedskassen hæfter sig ved, at ledigheden blandt dens medlemmer fortsat er relativt høj med 7,75 pct. mod den nationale ledighed, der ligger på 4,6 pct. Til gengæld peger pilen også den rigtige vej her, da medieledigheden trods alt er faldet fra 11 pct., da coronakrisen var dybest i branchen, skriver AJKS.

Ledigheden i journalisternes a-kasse er dalende 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Bornholms Tidende er sendt ud i spare- og fyringsrunde, DR's dramachef blev afskediget, og Louds nye programdirektør varslede store forandringer for den unge radio. Få overblikket over en travl uge i den danske mediebranche.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs