MediaWatch

Frankrig opretter agentur til bekæmpelse af fake news op til valg

Et nyt agentur under den franske efterretningstjeneste skal overvåge og luge ud i falske nyhedshistorier på sociale medier fra fremmede stater, som vil påvirke valgforløb i landet.

Foto: Stephen Lam/Reuters/Ritzau Scanpix

Et nyt agentur i Frankrig med foreløbigt 60 ansatte skal være et værn mod fremmede magters formodede forsøg på at øve indflydelse på valgprocesser i landet og i franske territorier. Det skriver Politiken på baggrund af nyhedsbureauet AFP.

De 60 agenter i den nye underafdeling i den franske efterretningstjeneste skal registrere indhold på sociale medier, som vurderes til at kunne være forsøg på udenlandsk mis- eller disinformation.

"Formålet er så hurtigt som muligt at opfange fænomener, som er ved at dukke op, og derefter hurtigt registrere branden. Når skoven først er brændt ned, er det alt for sent," siger Stéphane Bouillon, chefen for efterretningstjenesten SGDSN, til nyhedsbureauet AFP.

For at sikre en balance mellem ytringsfrihed og fjernelsen af falske historier skal et udvalg bestående af en dommer fra Statsrådet, en civil dommer, en ambassadør, en række journalister og forskere holde agenturet i ørerne og sikre åbenhed. Agenturet ventes at gå i gang med arbejdet i september.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs