MediaWatch

Forbrugerråd i Norge vil have globalt forbud mod en type annoncer

Annoncer baseret på overvågning af forbrugere på nettet og indsamling af deres data bør forbydes i ind- og udland, mener det norske Forbrukerrådet, der opfordrer politikere til at gribe ind.

Foto: Justin Tallis/AFP/Ritzau Scanpix

Der bør indføres strammere regulering af annonceøkosystemet, mener det norske forbrugerråd, der sammen med en række organisationer nu efterlyser konkret lovgivning fra politikere i Norge og USA, der bl.a. skal forbyde annoncer baseret på overvågning af brugere og indsamling af deres data. Det skriver Berlingske.

"Vi opfordrer politikere på begge sider af Atlanterhavet til at indføre streng regulering for at slå ned på de mange skadevirkninger fra overvågningsbaseret annoncering. En effektiv politik, regulering og håndhævelse, som tager fat om den kommercielle overvågning, som gennemstrømmer vores hverdagsliv, burde være indført for længst," lyder det i en 35 sider lang rapport.

I rapporten konkluderes det bl.a., at dataindsamling fører til manipulation, svindel og overtrædelser af privatlivets fred, når de pågældende data sammenkøres og bruges til målrettet annoncering.

Udmeldingen falder, dagen efter EU-Kommissionen har åbnet en ny undersøgelse af Googles annonceforretning, hvor konkurrencemyndigheden vil granske, om Google favoriserer sine egne tjenester over konkurrenternes, selvom der bør være lige vilkår.

Vestager åbner trebenet undersøgelse af Googles annonceplatforme 

Mere fra MediaWatch

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs