MediaWatch

Minister: Corona bestemmer dato for medieforhandlinger

Gang på gang er forhandlingerne om et medieforlig blevet udskudt, og det sker nu endnu engang.

Kulturminister Joy Mogensen (S). | Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix

Det er coronapandemien, der dikterer, hvornår forhandlingerne om et nyt medieforlig kan blive indledt.

Det siger kulturminister Joy Mogensen (S) torsdag og dermed udskydes forhandlingerne endnu engang.

"Jeg har sat rigtig mange datoer for, hvornår de skulle starte, men jeg er bare nødt til at indse, at corona bestemmer. Første prioritet er, at kultur- og mediebranchen overlever corona, og så snart der er luft til det, så går vi videre med medieforhandlingerne," siger hun.

Forhandlingerne er gang på gang blevet udskudt og stod senest til at starte i marts. Men i et interview i Avisen Danmark og i Politiken i januar såede kulturministeren tvivl om, hvorvidt det ville komme til at ske.

Hun kan ikke love, at det bliver i år, men hun håber på det.

"Det er bestemt planen, at det skal blive i år," siger hun.'

Samråd på vej

I stedet for at komme med et udspil til marts er ministeren nu indkaldt i et samråd i samme måned, hvor hun skal give et klart svar på status.

Flere ordførere er utilfredse, fordi der er gennemført en række forhandlinger på andre områder, mens der har været coronavirus.

Men for ministeren er det virus, der bestemmer.

"De store medieforhandlinger tager vi hul på, så snart corona har sluppet sit tag i kulturbranchen," siger hun.

Kulturministeriet er presset og har haft svært ved at håndtere sagsbehandlingen blandt andet på grund af de mange hjælpepakker, der skulle udbetales.

Ministeriet har derfor anmodet Slots- og Kulturstyrelsen om 25 mio. kr. ekstra til driften i år.

Udspillet til et nyt medieforlig skulle oprindeligt være kommet i starten af 2020. Så blev forhandlingerne udskudt til efter sommer, og dernæst til efter finansloven var indgået. Siden håbede Folketingets partier på at blive indkaldt til forhandlinger i marts.

Den seneste medieaftale er fra 2018.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs