MediaWatch

Kommentator: DR bidrager til Facebook og Googles magt med ny hjemmeside

Public service-stationen giver brugere mulighed for at logge ind via blandt andet Google og Facebook, men ifølge mediekommentator Lasse Jensen burde DR i stedet distancere sig fra de amerikanske techselskaber.

Foto: JOHANNA GERON/REUTERS/Ritzau Scanpix

Når man som bruger ønsker at logge ind på DR's opdaterede streamingtjeneste DRTV, behøver man ikke nødvendigvis oprette en brugerkonto – i stedet kan man logge ind via både Apple, Facebook og Google.

Det vækker kritik fra mediekommentator og journalist Lasse Jensen i Information, som dermed stiller sig på ryggen af en stribe kritikere, der problematiserede loginløsningen søndag i Politiken.

"Facebook og dets datterselskaber Instagram og WhatsApp er blevet en næsten uundgåelig del af både de private og den offentlige samtale, og Google en uundværlig del af vores daglige søgen efter viden. Googles YouTube er nu Danmarks næstmest sete tv-kanal. Set i det perspektiv, er det bekymrende, at den store public service-organisation DR har valgt at hjælpe tech-giganterne for at hjælpe sig selv. Det er set fra et rent vækstperspektiv måske nødvendigt," skriver Lasse Jensen.

Han peger på, at DR's brug af Google og Facebook på den anden side også kan tolkes som, at de to selskaber efterhånden er blevet så magtfulde og integrerede i vores hverdage, at de ikke er til at komme udenom, hvis man vil have flere brugere.

Michael Arreboe, digital chef hos DR Medier, har tidligere oplyst, at godt 40 pct. af de indloggede på DRTV bruger Facebook eller Google til at logge ind.

Rationalet bag løsningen er blandt andet, at det skal være bekvemt for brugerne at logge ind på tjenesten.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere