MediaWatch

De fleste partier betalte for at ramme vælgerne på Facebook

Op til valget har 12 af de opstillede partier postet penge i at annoncere på Facebook. V, K og S ligger i top tre.

ritzau/Scanpix/Mads Claus Rasmussen
Foto: ritzau/Scanpix/Mads Claus Rasmussen

12 af de 13 opstillede partier brugte i de sidste 30 dage inden Folketingsvalget onsdag lige over 2,7 mio. kr. på at sende annoncer ud til vælgerne på Facebook. Det skriver TV 2.

Tallene kommer fra Facebooks nye annoncebibliotek, hvor det fremgår, hvor mange penge partierne omtrent bruger på annoncering på platformen. Her fremgår det, at Venstre, Konservative og Socialdemokratiet ligger i top. Hver især har de tre partier brugt mere end en halv mio. kr. på annoncering på platformen. Kun Stram Kurs brugte ingen annoncekroner.

Af de penge, partierne har brugt på at reklamere på Facebook, er en del af dem gået til at annoncere fra spidskandidaternes profiler. I alt er der brugt 34.255 kr. på annoncer fra Lars Løkke Rasmussens profil. Omvendt har Socialdemokratiet ifølge TV 2 brugt mere end ti gange så meget – 376.245 kr. – på annoncer fra Mette Frederiksens profil.

Jacob Mouritzen, som er partner i mediebureauet Mindshare og har arbejdet for De Radikale i valgkampen, udtaler sig generelt om tallene til TV 2. Han mener, det er overraskende få penge, partierne har brugt på annoncering på Facebook i valgkampen. Hans vurdering er, at partierne må have brugt flere penge på printannoncer og outdoor.

I maj op til valgene til Folketinget og Europaparlamentet strammede Facebook reglerne for politisk annoncering på platformen for bl.a. at sikre mere åbenhed om annonceringen. Som en del af de nye regler lancerede Facebook annoncebiblioteket, hvor det fremgår, hvilke annoncer der er sendt ud, og hvor mange penge, der er brugt på dem.

 

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere