MediaWatch

Partier bruger følsomme Facebook-data til at målrette annoncer mod vælgerne

Uden samtykke fra brugerne er det ikke lovligt at gøre brug af data, som Facebook har indsamlet om brugernes politiske overbevisning. Det vurderer juridiske eksperter på baggrund af en kortlægning af partiernes annoncering.

Loic Venance/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Loic Venance/AFP/Ritzau Scanpix

Facebook har analyseret sig frem til, hvilke partier over en million danskere er interesserede i ud fra adfærd på det sociale medie. De oplysninger gør bl.a. Venstre og Socialdemokratiet brug af i valgkampen til at målrette annoncer for hver deres kandidat til statsministerposten.

Det viser en kortlægning fra DR Nyheder.

Ifølge to juridiske eksperter er det ikke lovligt for annoncører at bruge Facebooks data om brugernes politiske interesser, når de ikke har fået samtykke til det.

"Når annoncører målretter annoncer på baggrund af persondata, så gør de efter min vurdering noget ulovligt, for de har ikke noget samtykke," siger Sten Schaumburg-Müller, som er professor i IT-ret på Syddansk Universitet, til DR.

Samme vurdering kommer fra professor i IT- og medieret ved Aalborg Universitet Søren Sandfeld Jakobsen og Ayo Næsborg-Andersen, lektor i persondataret på Syddansk Universitet. Ifølge DR overvejer Datatilsynet nu at gå ind i sagen, fordi der "som udgangspunkt er et forbud mod at behandle de her oplysninger."

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere