MediaWatch

Lars Løkke fik mest medieomtale i valgkampens første dage

Den nuværende statsminister blev den mest omtalte partileder i indledningen af valgkampen. Lederne af de tre nye partier, der stiller op, høster samtidig stor medieopmærksomhed, viser tal fra analyseselskabet Infomedia.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) udløste tirsdag valgspændingen, da han fra Folketingets talerstol meddelte, at der er udskrevet valg til Folketinget. Det skal afholdes 5. juni.

I valgkampens første dage er det statsministeren selv, der er løbet med mest spalteplads og ætertid. Det viser en opgørelse, som medieanalyseselskabet Infomedia har foretaget for MediaWatch. 1375 omtaler i landsdækkende medier af Venstre-formanden er det blevet til, siden valget blev udskrevet.

På andenpladsen ligger Mette Frederiksen, formand for Socialdemokratiet og statsministerkandidat. Hun er blevet omtalt 794 gange – til trods for at hun grundet sygdom først i dag, fredag, er stemplet ind i valgkampen.

Formanden for det nyopstillede parti Stram Kurs, Rasmus Paludan, har skabt røre og debat i de indledende dage, og det slår igennem i tallene, hvor Rasmus Paludan blev den tredjemest omtalte partileder med 576 omtaler. På de følgende pladser placerer Kristian Thulesen-Dahl, Klaus Riskær Pedersen og Pernille Vermund fra Nye Borgerlige sig. Dermed ligger partilederne fra de tre nye partier, der opstiller til Folketinget, blandt de seks, der blev mest omtalt i valgkampens første.

Mindst omtale har Stig Grenov fra Kristendemokraterne fået. På pladserne i den tunge ende af listen ligger også Pernille Skipper, Morten Østergaard og Anders Samuelsen.

Se tallene herunder - målingen er foretaget af Infomedia i perioden fra 7. til 10. maj. 2019.

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs