Lars Løkke fik mest medieomtale i valgkampens første dage

Den nuværende statsminister blev den mest omtalte partileder i indledningen af valgkampen. Lederne af de tre nye partier, der stiller op, høster samtidig stor medieopmærksomhed, viser tal fra analyseselskabet Infomedia.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) udløste tirsdag valgspændingen, da han fra Folketingets talerstol meddelte, at der er udskrevet valg til Folketinget. Det skal afholdes 5. juni.

I valgkampens første dage er det statsministeren selv, der er løbet med mest spalteplads og ætertid. Det viser en opgørelse, som medieanalyseselskabet Infomedia har foretaget for MediaWatch. 1375 omtaler i landsdækkende medier af Venstre-formanden er det blevet til, siden valget blev udskrevet.

På andenpladsen ligger Mette Frederiksen, formand for Socialdemokratiet og statsministerkandidat. Hun er blevet omtalt 794 gange – til trods for at hun grundet sygdom først i dag, fredag, er stemplet ind i valgkampen.

Formanden for det nyopstillede parti Stram Kurs, Rasmus Paludan, har skabt røre og debat i de indledende dage, og det slår igennem i tallene, hvor Rasmus Paludan blev den tredjemest omtalte partileder med 576 omtaler. På de følgende pladser placerer Kristian Thulesen-Dahl, Klaus Riskær Pedersen og Pernille Vermund fra Nye Borgerlige sig. Dermed ligger partilederne fra de tre nye partier, der opstiller til Folketinget, blandt de seks, der blev mest omtalt i valgkampens første.

Mindst omtale har Stig Grenov fra Kristendemokraterne fået. På pladserne i den tunge ende af listen ligger også Pernille Skipper, Morten Østergaard og Anders Samuelsen.

Se tallene herunder - målingen er foretaget af Infomedia i perioden fra 7. til 10. maj. 2019.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også