MediaWatch

Lars Løkke fik mest medieomtale i valgkampens første dage

Den nuværende statsminister blev den mest omtalte partileder i indledningen af valgkampen. Lederne af de tre nye partier, der stiller op, høster samtidig stor medieopmærksomhed, viser tal fra analyseselskabet Infomedia.

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) udløste tirsdag valgspændingen, da han fra Folketingets talerstol meddelte, at der er udskrevet valg til Folketinget. Det skal afholdes 5. juni.

I valgkampens første dage er det statsministeren selv, der er løbet med mest spalteplads og ætertid. Det viser en opgørelse, som medieanalyseselskabet Infomedia har foretaget for MediaWatch. 1375 omtaler i landsdækkende medier af Venstre-formanden er det blevet til, siden valget blev udskrevet.

På andenpladsen ligger Mette Frederiksen, formand for Socialdemokratiet og statsministerkandidat. Hun er blevet omtalt 794 gange – til trods for at hun grundet sygdom først i dag, fredag, er stemplet ind i valgkampen.

Formanden for det nyopstillede parti Stram Kurs, Rasmus Paludan, har skabt røre og debat i de indledende dage, og det slår igennem i tallene, hvor Rasmus Paludan blev den tredjemest omtalte partileder med 576 omtaler. På de følgende pladser placerer Kristian Thulesen-Dahl, Klaus Riskær Pedersen og Pernille Vermund fra Nye Borgerlige sig. Dermed ligger partilederne fra de tre nye partier, der opstiller til Folketinget, blandt de seks, der blev mest omtalt i valgkampens første.

Mindst omtale har Stig Grenov fra Kristendemokraterne fået. På pladserne i den tunge ende af listen ligger også Pernille Skipper, Morten Østergaard og Anders Samuelsen.

Se tallene herunder - målingen er foretaget af Infomedia i perioden fra 7. til 10. maj. 2019.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere