Alternativet foreslår mere innovation i mediestøtten

Det er op til medierne selv at udvikle nye forretningsmodeller, men politikerne skal understøtte indsatsen, mener Rasmus Nordqvist, medieordfører for Alternativet. 
Foto: Mads Nissen/Polfoto/Arkiv
Foto: Mads Nissen/Polfoto/Arkiv

Der er brug for stærke medier, der tænker nyt og, som har kreativt overskud. Det skriver Rasmus Nordqvist, kultur- og medieordfører for Alternativet, i et debatindlæg på Altinget.

Det er mediernes egen opgave at forbedre og opdatere deres produkter, men det er også politikernes opgave at sikre medierne og branchen gode rammer for at kunne være innovative, mener han og peger på, at en større bunke innovationsmidler er vejen frem.

"Innovationsmidlerne skal øges, og de skal altså bruges til udvikling, der går i dybden og nytænker. Medierne skal op i gear og finde de gode forretningsmodeller, der sikrer en bæredygtig økonomi. De skal udfordre sig selv, udvikle deres produktioner og skabe nye formidlingskanaler til læsere, lyttere og seere," skriver han i indlægget på Altinget.

Han vil dog endnu ikke præsentere en model for, hvordan Alternativet mener, at mediestøtten skal bygges op. Han efterspørger i stedet en dialog mellem partier og mediefolk, der i den nærmeste fremtid skal gå udogmatisk til arbejdet med at bygge nye rammer for mediestøtten.

Den nuværende medieaftale udløber med udgangen af 2018, og forhandlinger om den kommende aftale er altså ikke nært forestående. Debatten om mediernes vilkår fik tidligere på måneden en ekstra spand kul, da Dansk Folkeparti stillede forslag om at beskære DR med 25 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også