Prognose: Stor vækst i reklamer på web-tv

Det skandinaviske marked kan se frem til en fordobling af annonceindtægter på web-tv i løbet af de næste fem år, lyder ny prognose.

Med en årlig vækstrate på 16 pct. vil omsætningen på reklamemarkedet for web-tv blive fordoblet frem mod 2020. Sådan lyder prognosen for det skandinaviske marked ifølge konsulenthuset PwC’ rapport ”Global entertainment and media outlook 2016-2020”. Det skriver Kampanje.

Prognosen forudser en samlet vækst på det digitale annoncemarked i Skandinavien på 13,4 pct. årligt.  Særligt annoncemarkedet på mobil kan se frem til imponerende vækstrater, lyder forudsigelsen.

”Det er ikke en overraskelse, at den store vinder i Skandinavien, som i tidligere år, er onlineannoncering. Vi har her en højere forventning til væksten end sidste års rapport. Mobilannoncer vil fortsat være en af de store væksthistorier frem mod 2020 og en vigtig drivkraft for vækst i (online-, red.) kategorien,” siger partner og konsulent i PWC Eivind Nilsen til Kampanje.

Ifølge prognosen forventes mobilannoncering at vokse med en årlig vækstrate på 21 pct. Udviklingen sker dog på baggrund af et relativt beskedent udgangspunkt, så mobil vil "blot" udgøre 20 pct. af det samlede marked for onlineannoncering i 2020, lyder forudsigelsen fra PWC.

Konsulenthuset forventer, at annoncering via digitale udendørsflader vil vokse med 12 pct. frem mod 2020 i Skandinavien, mens fysisk udendørsannoncering kan se frem til en årlig tilbagegang på 4 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også