MediaWatch

Store forlag jagter vækst i faldende marked

Der er flere årsager til, at de store danske forlag i løbet af de seneste år har støvsuget markedet for mellemstore konkurrenter, forklarer forlagene.

Foto: MORTEN LANGKILDE/POLFOTO/ARKIV

Der er ikke megen vækst i det danske bogmarked. Faktisk siver den samlede omsætning en smule hele tiden. Så hvis et forlag ønsker at vokse, eller bare holde sin omsætning på et nogenlunde stabilt niveau, er en af vejene at købe sig til det. Det fortæller Stig Andersen, adm. direktør i Gyldendal, der er landets største forlag.

Generelt er der blevet konsolideret en del i forlagsbranchen hen over de seneste år. I juni opkøbte Gyldendal forlagsaktiviteten i Nyt Nordisk Forlag, og i januar købte Gyldendal et andet kendt forlag, nemlig Tiderne Skifter. Det var få dage efter, at Danmarks næststørste forlag, Lindhardt og Ringhof, havde overtaget forlaget Rosenkilde samt opkøbt en stribe mindre forlag i Tyskland.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Et forlag med faldende flyvehøjde, en pris på åbning af DR’s kæmpearkiv, en omfattende fyringsrunde og en radiodirektør, der må se i øjnene at vigtig målsætning bliver svær at nå. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs