MediaWatch

Skaaning: Der er stadig sult efter stærke nyheder

Sommer 7'eren. Chefredaktør på BT, Olav Skaaning Andersen, havde gerne været avisens udpegning af den forkerte Knud Foldschack som en del af Panama-papirerne foruden.

Feriefakta

Hvorhen: Italien, nærmere bestemt Ligurien og Sicilien, med familien de første par uger. Derefter til sommerhuset i Søndervig.

Hvor længe (varer ferien): Den varer fire uger. Med mulighed for pitstops på redaktionen undervejs, hvis det er nødvendigt. 

Hvilke medier: Bøger. Jeg får læst for lidt til dagligt, så jeg samler årets høst og tager dem med. I år skal jeg blandt læse Morten Beiters nye bog om mafiaen, "Mafiaen kommer". Jeg skal også læse Hans Mortensens fortælling om "1960", Ritt Bjerregaards erindringer, og så vil jeg gerne i gang med Michel Houellebecqs forfatterskab. Plus andre rariteter, jeg har liggende. Og så læser jeg altid avisen, der hvor jeg er. Uanset om jeg kan sproget. Det går bedre i Søndervig end på Sicilien.

Q&A

Hvilken begivenhed i mediebranchen var forårets vigtigste?

"Vi fik en ny CEO i Berlingske Media, Mette Maix, som helt sikkert kommer til at sætte sit præg på medieudviklingen med fokus på de tre stærke brands BT, Berlingske og Weekendavisen. Det var en vigtig begivenhed, og så har Jysk Fynske Medier gang i et meget spændende projekt, som bliver interessant at følge. Jeg tror, at sammenlægningerne – hvor besværlige de end er at håndtere i dagligdagen – kan være medvirkende til, at vi i fremtiden udvikler og beholder den vigtige journalistik tæt på borgerne."

Hvilken mediehistorie fik alt for lidt opmærksomhed?

"Fodboldsitet Mediano grundlagt af Peter Brüchmann kan udvikle sig til noget stort, fordi det meget fodboldinteresserede publikum i Danmark er relativt stort. Og sindssygt dedikeret. I forhold til opmærksomheden for andre fine digitale projekter – Zetland, POV og Føljeton – er der nok for lidt fokus på Mediano. Sitet kan udvikle sig til den største succes af de fire, fordi det har en klar og veldefineret målgruppe. Og ved, hvad det vil."

Hvilken mediehistorie fik for meget – som den største ikke-historie?

"Det er svært at sige, men der bliver gjort rigtig meget ud af latterlige små interne ændringer på diverse medier. Det seneste eksempel er en pressemeddelelse, som Ekstra Bladet sendte ud i begyndelsen af juli. De slår såmænd to redaktioner sammen. Jamen er det ikke fantastisk! Og så fik historien om Miki Mistrati og Michael Dyrby nok lidt for meget airplay. Det er jo i bund og grund bare en intern historie om to mediechefer, der kom op at toppes."

Hvilken beslutning er den sværeste, du har taget i foråret?

"Der er mange vanskelige journalist-etiske beslutninger hver dag, men jeg havde gerne været foruden, at vi ikke var påpasselige nok, da vi på bt.dk nævnte advokaten Knud Foldschack som en del af Panama-papirerne. Det var som bekendt broderen af samme navn, og det fik vi berettiget kritik for i Pressenævnet. Så der traf vi en svær beslutning, der desværre var forkert."

Hvad er den største opgave, der venter på jobbet efter sommerferien?

"BT fylder 100 år 31. august, og det kommer til at fylde meget lige efter ferien. Både internt og eksternt. Og så glæder jeg mig til at udvikle vores avis, site og ledergruppe, så vi bliver endnu mere journalistisk dagsordensættende og kan præsentere nyheder og historier, der sætter BT på landkortet. "

Hvilket jobskifte var det mest opsigtsvækkende i mediebranchen i foråret?

"At Bo Lidegaard stoppede som ansvarshavende på Politiken. Det er alligevel ret sjældent, at "Den levende avis" skifter ud på den post."

Hvilket mediespørgsmål mangler at blive stillet?

"Det er fint at stille spørgsmål om nedgangen i salget af aviser, men der er også brug for et fokusskift. Aviserne – især BT og Ekstra Bladet – har aldrig været i kontakt med flere læsere end i dag. På print og digitalt. Ca. 800.000 danskere læser hver dag BT, og der er en stadig sult efter stærke nyheder, oplevelser og news-you-can-use derude. Samtidig leveres der hver dag journalistik af høj kvalitet, som er klasser over meget af det, der blev lavet for 20-30-40 år siden. Gennemsigtigheden og viljen til at rette de fejl, som uvægerligt opstår, er også blevet langt bedre. Så der er masser at glæde sig over i journalistikken anno 2016."

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs