MediaWatch

Medie: BBC på vej med vidtgående retræte på nettet

Ifølge britisk avis dropper den britiske public service-udbyder "bløde nyheder" og opskrifter på nettet.

Lord Hall of Birkenhead | Foto: BBC

BBC kan ikke være alt for alle. Det budskab vil BBC's generaldirektør, Lord Hall of Birkenhead, levere senere på ugen som et led i annonceringen af vidtgående ændringer af public service-udbyderens indsats på nettet, skriver The Telegraph.

Avisen skriver, at BBC dropper "bløde nyheder" såsom magasinartikler, opskrifter og rejseartikler på nettet og vil samtidig skabe tydelige grænser for, hvad public service-udbyderen ikke skal beskæftige sig med på nettet, sådan som flere private medier og politikere har efterspurgt.

Fremover vil BBC ifølge The Telegraph fokusere mere på video-indhold og kernenyheder.

BBC går på mange måder ind i en skelsættende uge. På torsdag vil den britiske regering således offentliggøre sine planer for BBC's fremtidige størrelse og rækkevidde i et nyt 11-årigt medieforlig, det såkaldte charter. Samme dag lander en rapport fra de britiske rigsrevisorer om håndteringen af kritiske projekter såsom byggeriet af et nyt set til tv-serien Eastenders.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs