MediaWatch

Nyt forlig får aviser til at vende Post Danmark ryggen

Når dag til dag-posten ophører, vil de postomdelte dagblade være nødt til at gå nye veje, siger Danske Medier.

Foto: /ritzau/Niels Hougaard/

For fremtiden bliver det ikke postbuddet i den røde jakke, der bringer en række dagblade, til borgernes postkasser.

Sådan lyder den klare melding fra journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard, efter at et flertal på Christiansborg de facto har afskaffet Post Danmarks dag til dag-omdeling og skåret antallet af postdage ned til fem hverdage.

"Det er dybt problematisk, fordi afskaffelse af seksdages omdelingen jo betyder, at dagbladene ikke længere kan bruge Post Danmark som omdeler, fordi et dagblad skal ud samme dag," siger han.

Derfor vil de mange aviser, der fortsat bringes ud af Post Danmark, nu være nødt til at se sig om efter en ny distributør.

"Der er allerede i dag fem distributionsselskaber, der tilsammen dækker hele landet om søndagen, og der er ingen tvivl om, at de nu bliver mødt af et krav om at dække hele landet alle dage," siger Christian Kierkegaard.

Kristeligt Dagblad rammes

En af de aviser, der udelukkende benytter sig af Post Danmark i dag, er Kristeligt Dagblad.

Og her lægger chefredaktør Erik Bjerager heller ikke skjul på, at postforliget får den konsekvens, at avisen må skifte distributør.

Han understreger dog, at der i dag er mellem fem og ti procent af husstandene i især yderområderne, som kun Post Danmark betjener, og som derfor kan få svært ved at få den daglige avis fremover.

"Jeg synes, at det er uforståeligt, at en regering, som har gjort det til sin særlige opgave at forsvare udkantsdanmark, vil gøre det utroligt svært at bo i yderområderne og holde avis," siger han.

Men det er vel rimeligt nok, at politikerne handler, når man kan se, at folk ikke længere bruger den fysiske post, som før?

"Det er det selvfølgelig, men så kan man jo sige, at vi har en stat og en offentlig sektor i Danmark, som driver digitaliseringen frem med en sådan hast, at der er samfundsgrupper, som ikke kan følge med," siger han.

"Og det er jo blandt andet den voldsomme digitalisering, der har gjort, at posten har fået store problemer, fordi der så ikke længere er nok breve at gå rundt med," siger Erik Bjerager.

De nye regler for postomdeling træder i kraft 1. januar.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs